BİR VAKIF ÜNİVERSİTESİNDE ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN GELECEK KAYGISI VE İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ (İSG) BİLGİ DÜZEYLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ


Çubuk S., Çetintepe S. P.

10. ULUSLARARASI İŞ GÜVENLİĞİ VE ÇALIŞAN SAĞLIĞI KONGRESİ, İstanbul, Türkiye, 5 - 06 Ekim 2024, ss.1-4

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.1-4
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet


Üniversitelerden her yıl binlerce öğrenci mezun olmakta ve bunların büyük bir çoğunluğu iş aramaktadır. İş olanakları sınırlıdır ve her yıl mezun olanlarla birlikte iş bulabilme oranları değişebilmektedir. Bu durum üniversite öğrencilerinde kaygı oluşturabilecek bir durumdur. Çalışmamızda Ankara ilinde bulunan bir vakıf üniversitesinde öğrenim gören öğrencilerde bu kaygının ne düzeyde olduğunun araştırılması için anket uygulanmış ve gelecek kaygısı ve iş bulabilme stresi, demografik ve belirlenen kategorik değişkenlere göre araştırılmıştır. Çalışmamızda ayrıca ikinci bir anket uygulaması ile aynı öğrencilerin İSG konusunda bilgi düzeyleri araştırılmıştır. Anketler üniversitenin sağlık merkezine başvuranlara uygulanmış ve sonuçlar SPSS 26 (IBM SPSS Statistic 26) programı yardımıyla analiz edilmiştir. Çalışmamızda 600 öğrenciye ulaşılmış ancak 516 anket (evrenin %86’sı) tam doldurulduğu için çalışmamıza dahil edilmiştir. Katılımcıların %79,1 i gelecek kaygısı taşıdığını ve gelecek kaygısının nedeni olarak da ilk iki sırada geçim kaygısı ve iş bulabilme kaygısını ifade etmişleridir. Gelecek kaygısı kadın katılımcılarda daha yüksek çıkmıştır. Gelecek kaygısı en az olan bölüm uygulamalı bilimlerden bilgisayar teknolojileri bölümü olmuştur. Bunu mühendislik fakültesi takip etmiştir. İSG bilgi düzeyi araştırmasında kadın cinsiyetin daha fazla puan aldığı saptanmıştır. Pratik uygulaması olup en yüksek ortalama değeri alan fen fakültesi ile pratik uygulaması olmayan fakülteler arasında anlamlı farklılık saptanmıştır. Pratik uygulaması olmayan işletme fakültesinin, fen fakültesi hariç diğer pratik uygulaması olan fakülteler ile anlamlı farklılığı saptanmamıştır. Riskten bağımsız olarak her iş kolunda İSG önemlidir. Bu bağlamda üniversitelerde tüm öğrencilere bölüm farkı gözetmeksizin İSG eğitimlerinin verilmesi İSG kültürünün oluşmasına katkı sağlayacaktır.


Anahtar Kelimeler: İş Sağlığı, İş Güvenliği, Erişkin Eğitimi, Üniversite, Kaygı