Epileptik Nöbet Tespiti İçin Destek Regresyon Temelli Yeni Bir Sınıflandırma Yaklaşımı


KINACI E. B., BAL H., KINACI H.

JOURNAL OF POLYTECHNIC-POLITEKNIK DERGISI, cilt.27, sa.2, ss.587-601, 2024 (ESCI) identifier identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 27 Sayı: 2
  • Basım Tarihi: 2024
  • Doi Numarası: 10.2339/politeknik.1055549
  • Dergi Adı: JOURNAL OF POLYTECHNIC-POLITEKNIK DERGISI
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Emerging Sources Citation Index (ESCI), TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.587-601
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Sınıflandırma problemi araştırmacılar tarafından uzun zamandır incelenen bir konu olmasına rağmen güncelliğini hala korumaktadır. Özellikle görüntü işleme ve hastalık tanısının belirlenmesi problemleri güncel uygulama alanlarından bazılardır. Bu çalışma destek vektör regresyon ve matematiksel programlamaya dayalı yeni bir veri sınıflandırma yöntemi sunmaktadır. Önerilen yöntem iki aşamalı hibrit bir yapıdan oluşmaktadır. İlk aşamada, destek vektör regresyon denklemi ile her bir birim için sınıflandırma skoru elde edilirken ikinci aşamada ise birimlerin sınıflandırma skorları kullanılarak bir matematiksel model yardımıyla sınıflandırma kuralı oluşturulur ve birimlerin sınıflandırılması sağlanır. Önerilen yöntem geleneksel yöntemlere alternatif bir yenilik sunmaktadır. Geleneksel matematiksel programlamaya dayalı yöntemler sınıfları doğrusal bir fonksiyon ile ayırır. Bu durum ise matematiksel programlamaya dayalı algoritmalarının kullanımını kısıtlar. Önerilen yöntem, doğrusal veya doğrusal ayrılamayan veri yapılarının tamamında kullanılabilir olmasının yanı sıra ikiden fazla grup sayısının olduğu problem türlerine de kolaylıkla dönüştürülebilmektedir. Model önce simülasyon ile irdelenmiş sonrasında Elektroensefalograf (EEG) sinyallerinin sınıflandırılması probleminde uygulanmış ve sınıflandırma performansı mevcut yöntemlerle karşılaştırılmıştır. Elde edilen sonuçlar tablolarda verilmiş ve önerilen modelin mevcut algoritmalara alternatif olabileceğini gösterilmiştir.