VINCENT VAN GOGH’UN PATATES YİYENLER ADLI TABLOSUNUN ONTOLOJİK ÇÖZÜMLEMESİ


Creative Commons License

Bolu Sert H., Küpeli A. E.

ASOS Journal, cilt.8, sa.105, ss.263-276, 2020 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 8 Sayı: 105
  • Basım Tarihi: 2020
  • Doi Numarası: 10.29228/asos.43427
  • Dergi Adı: ASOS Journal
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Index Copernicus
  • Sayfa Sayıları: ss.263-276
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Sanat ontolojisi, ontolojinin bir dalı olarak sanat eserlerinin nasıl ve ne çeşit bir varlık olduğu konularıyla ilgilenmektedir. Yapılan araştırmada Vincent Van Gogh’un “Patates Yiyenler” adlı tablosu Nicolai Hartmann’ın sanat ontolojisi içerisinde ortaya koyduğu tabakalar teorisine göre çözümlenmeye çalışılmıştır. Van Gogh, sanat tarihinin gerek eserleriyle, gerekse hayatıyla en ünlü isimlerinden biridir. Sanatçının ilk dönem eserlerinden olan ve ilk başyapıtı olarak tanımlanan tablo sanatçının tanık olduğu ve çokça etkilendiği köylü ve işçi insanların yaşamını yalın ama bir o kadar da çarpıcı bir şekilde yansıtmaktadır. Ayrıca yaşadığı çağın ressamlarından farklı olarak toplumsal gerçeklik olgusunu eserinde özgün bir üslup ile resmetmiştir. Sanatçı kendi dönemi içerisinde olumsuz eleştirilerle karşılaşmış ancak onun asıl gerçeklik arayışı ölümünden sonra anlaşılabilmiştir. Sonuç olarak Van Gogh’un “Patates Yiyenler” tablosu ikonik bir güce sahip olmasının yanında gerek ön yapısında barındırmış olduğu farklı teknik ve üslup ile gerekse arka yapısında barındırdığı insana dair anlamlar ile sanat tarihine adını yazdırmış başat bir eserdir.