ASOS Journal, cilt.8, sa.105, ss.263-276, 2020 (Hakemli Dergi)
Sanat ontolojisi, ontolojinin bir dalı olarak sanat eserlerinin nasıl ve ne çeşit bir
varlık olduğu konularıyla ilgilenmektedir. Yapılan araştırmada Vincent Van
Gogh’un “Patates Yiyenler” adlı tablosu Nicolai Hartmann’ın sanat ontolojisi
içerisinde ortaya koyduğu tabakalar teorisine göre çözümlenmeye çalışılmıştır. Van
Gogh, sanat tarihinin gerek eserleriyle, gerekse hayatıyla en ünlü isimlerinden
biridir. Sanatçının ilk dönem eserlerinden olan ve ilk başyapıtı olarak tanımlanan
tablo sanatçının tanık olduğu ve çokça etkilendiği köylü ve işçi insanların yaşamını
yalın ama bir o kadar da çarpıcı bir şekilde yansıtmaktadır. Ayrıca yaşadığı çağın
ressamlarından farklı olarak toplumsal gerçeklik olgusunu eserinde özgün bir üslup
ile resmetmiştir. Sanatçı kendi dönemi içerisinde olumsuz eleştirilerle karşılaşmış
ancak onun asıl gerçeklik arayışı ölümünden sonra anlaşılabilmiştir. Sonuç olarak
Van Gogh’un “Patates Yiyenler” tablosu ikonik bir güce sahip olmasının yanında
gerek ön yapısında barındırmış olduğu farklı teknik ve üslup ile gerekse arka
yapısında barındırdığı insana dair anlamlar ile sanat tarihine adını yazdırmış başat
bir eserdir.