Yükseköğretim Programlarının Uluslararasılaşması Bağlamında Sınıf Eğitimi Programının Değerlendirilmesi


Creative Commons License

Kurt Keskin F., Mızıkacı F.

10. Eğitim Programları ve Öğretim Kongresi, Ankara, Türkiye, 26 - 29 Ekim 2022, ss.1419-1424

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.1419-1424
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Dünyanın ve dolayısıyla eğitimin sürekli değişmesi ve küreselleşmesiyle birlikte yükseköğretim de paralel bir değişim göstermektedir ve küreselleşmenin eğitim üzerindeki etkilerinden biri de yükseköğretimin uluslararasılaşmasıdır. Eğitimin ve dolayısıyla yükseköğretimin uluslararasılaşmasıyla bireylerden de uluslararası birikime ve kültürel farkındalığa sahip, dünyayı tanıyan, diğerlerine empatiyle yaklaşan ve farklı bakış açıları geliştiren insanlar olması beklenmektedir (Korkmaz, 2015). Bireyleri bu beceri ve yeterliklerle donanımlı şekilde küreselleşen dünyaya hazırlama görevi büyük ölçüde yükseköğretim kurumlarına düşmekte, bu da ancak yükseköğretim kurumları tarafından sunulan programların uluslararasılaşması ile mümkün olabilmektedir. Yükseköğretim açısından ele alındığında uluslararasılaşma kavramı, “yükseköğretimin amacına, işlevlerine ya da sunulma biçimine uluslararası, kültürlerarası veya küresel bir boyut kazandırılması süreci” olarak tanımlanmaktadır (Knight, 2003). Yükseköğretimde programların uluslararasılaşması ise içerik, öğretme, öğrenme ve değerlendirme planlarına ve bir yükseköğretim programının destek hizmetlerine uluslararası ve kültürlerarası bir boyut kazandırılması sürecini ifade etmektedir (Leask, 2014). Burada belirtilen ‘program’ (curriculum) kavramı; yalnızca üniversitelerin sunduğu dersler ya da programlar yerine öğrencilerin, akademisyenlerin, yöneticilerin ve destek ekibinin birer parçası olduğu tüm etkinlikleri, deneyimleri ve öğrenme fırsatlarını, yani tüm öğrenme öğretme ortamını ifade eder (Kreber, 2009). Bununla birlikte özellikle Türkiye’de yükseköğretimin uluslararasılaşmasında daha çok uluslararası öğrencilere ve değişim programlarına odaklanıldığı, eğitim programları boyutunun ise eksik kaldığı görülmektedir. Bu sebeple bu çalışmada yükseköğretim programlarının uluslararasılaşmasının dünyadaki ve Türkiye’deki gelişimi bağlamında Gazi Eğitim Fakültesi Sınıf Eğitimi Lisans Programının uluslararasılaşma boyutlarının ortaya çıkarılması amaçlanmıştır. Bu çalışmada nitel araştırma yöntemleri benimsenmiş ve çalışma durum çalışması olarak yapılmıştır. Bu doğrultuda Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Sınıf Eğitimi Lisans Programı çalışmanın durumu olarak belirlenmiştir. Araştırmada üzerinde çalışılan durumun belirlenmesinde ilk olarak amaçlı örnekleme yöntemlerinden kolay ulaşılabilir durum örneklemesi kullanılmıştır. İkinci olarak ise çalışma kapsamında incelenen durumda uluslararasılaşmaya yönelik çaba ve faaliyetlerin incelenebilmesi amacıyla ölçüt örnekleme kullanılmıştır. Çalışmada, ilgili programdaki iki yönetici, altı öğretim elemanı ve beş öğrenci olmak üzere toplam 13 katılımcı yer almış, yönetici ve öğretim elemanlarıyla bire bir, öğrencilerle ise odak grup görüşmesi yapılmıştır. Ayrıca ilgili lisans programının İnternet sayfası veri kaynağı olarak kullanılmış ve ders izlencelerine ulaşılmıştır. Bu şekilde Gazi Eğitim Fakültesi Sınıf Eğitimi Lisans Programına ilişkin veriler doküman incelemesi ve görüşmeler yoluyla elde edilmiştir. Elde edilen veriler içerik analizi ile incelenmiştir. İçerik analiziyle Gazi Eğitim Fakültesi Sınıf Eğitimi Lisans Programının programa yönelik ve program dışı ögelerinde yer alan uluslararasılaşma boyutları incelenmiştir. İlgili programda program yeterlikleri, yabancı dil eğitimi ve dersler bağlamında uluslararasılaşma boyutlarına sınırlı bir şekilde yer verildiği sonucuna ulaşılmıştır. Program dışı unsurlar incelendiğinde ise program dışı etkinlikler ve öğretim elemanlarının faaliyetleri açısından uluslararasılaşma boyutlarının daha öne çıktığı ancak değişim programları, kurumun hizmet birimleri ve kampüs ortamı açısından uluslararasılaşma boyutlarının yetersiz kaldığı görülmüştür. Yürütülen bu çalışmayla, hem yükseköğretimin uluslararasılaşmasında eksik kalan eğitim programları boyutuna dikkat çekileceği hem de programların uluslararasılaşmasına yönelik stratejilere yer verilerek sürecin etkili bir şekilde yürütülmesine katkı sağlanacağı düşünülmektedir. Bu doğrultuda ilgili çalışmanın, dünyadaki Türkiye’deki alanyazına, araştırma alanına ve program uygulamalarına katkı sağlaması beklenmektedir.

Higher education changes in parallel with the continuous changes in education and in the world resulted from globalization. One of the effects of globalization on education is internationalization of higher education. Individuals are expected to have international background and cultural awareness, to know about the world, to feel an empathy with others and to develop different perspectives along with the internationalization of education and higher education (Korkmaz, 2015). Responsibility for preparing students for a globalized world with these outcomes and abilities belongs to higher education institutions, and it is only possible with the internationalization of the curriculum provided by those institutions. In terms of higher education, internationalization is the process of integrating an international, intercultural or global dimension into the purpose, functions or delivery of postsecondary education (Knight, 2003). Internationalizaiton of the curriculum, on the other hand, is the incorporation of international, intercultural and/or global dimensions into the learning outcomes, content, teaching methods, assessment tasks and support services of a program of study (Leask, 2014). The concept of the curriculum herein means all the activities, experiences and learning opportunities of which students, faculty members, administrators and other staff are part. When considered the literature, however, especially in Turkey, internationalization of higher education focuses on international students and mobility programs, and curriculum aspect is often neglected. Therefore, this study aimed to analyze the dimensions of internationalization of Elementary Teacher Education Program at Gazi Faculty of Education at Gazi University within the scope of internationalization of the curriculum. In the study, qualitative research methods were used with a case study design. Accordingly, Elementary Teacher Education Undergraduate Program at Gazi Faculty of Education at Gazi University was chosen as the case. Firstly, convenience sampling among purposive sampling methods was used in defining of the case. Then, criterion sampling was preferred in order to analyze the effort and activities related to internationalization. 13 participants including two administrators, six faculty members and five students in the related program participated in the study. One on one interviews were conducted with administrators and faculty members and focus group discussion was conducted with the students. Furthermore, Website of the program was used as data source and course syllabuses were reached. In this way, data were collected with document analysis and interviews and then content analysis was used in the analysis of the data.  Dimensions of internationalization in the curricular and extra-curricular implementations of the Elementary Teacher Education Undergraduate Program of Gazi Faculty of Education were analyzed with the content analysis. Results showed that the aforementioned program have internationalization dimensions in terms of program outcomes, foreign language education and the courses, however in a limited scope. When analyzed the extra-curricular implementations, it was seen that internationalization dimensions become prominent in terms of extra-curricular activities and studies of the faculty members; however, these dimensions are insufficient in terms of exchange programs, service units and campus environment. It is considered that the study will both draw attention to the curriculum aspect of the internationalization of the higher education and also contribute to the process presenting some strategies for curriculum internationalization. Accordingly, it is expected that the results of this study would contribute to the literature of teacher education, curriculum internationalization, education researchers and curriculum implementations.