Sanat Eğitimi Dergisi, cilt.2, sa.2, ss.109-127, 2014 (Hakemli Dergi)
Bu araştırma, yükseköğretim kurumlarından Devlet Konservatuvarları ve
Eğitim Fakültelerinin Müzik Öğretmenliği Bölümlerinde görev yapan ve yapmış olan
keman eğitimcileri ve keman eğitimci- sanatçılarının görüşleri doğrultusunda, keman
eğitiminde konum geçişlerinde dikkat edilmesi ve uygulanması gereken davranışları
ortaya koymak amacıyla yapılmıştır.
Araştırmada verilere ulaşmak için kaynak tarama yöntemi ve görüşme
yöntemi kullanılmıştır. Konuyla ilgili yerli ve yabancı kaynaklar taranmıştır. Yapılan
görüşmelerde keman eğitimcilerine Sevcik alıştırmaları, Sevcik op.8 ve konum
geçişleri hakkında sorular sorulup görüşleri alınmıştır. Yapılan görüşmelerde elde
edilen veriler yüzde- frekans değerleri ile tablo halinde verilmiştir.
Araştırmada, konum geçişlerinin doğru ve iyi olabilmesi için öncelikle rahat
bir duruş ve tutuşun gerektiği; sol elin keman sapında doğru konumlandırılması
gerektiği; başparmağın inici ve çıkıcı konum geçişlerinde önemli bir işlevi olduğu; sol
elin esnekliği ve yumuşaklığının sağlanması gerektiği tespit edilmiştir. Yapılan
konum değiştirmelerin glissando tekniği kullanılarak yapılması gerektiği, ancak
yapılan glissandonun özellikle hissettirilmesi gereken durumlar dışında
hissettirilmemesi gerektiği uzmanlarca vurgulanmıştır. Sevcik op. 8’in konum
çalıştırması yönünden çok faydalı bir kaynak olduğu; parmakların kuvvetlenmesi,
konum geçişlerine hakimiyet ve entonasyon sorunlarının giderilmesi açısından
çalıştırılmasının faydalı olacağı; ancak konum geçişlerinin sadece Sevcik op.8 ile
sınırlandırılamayacağı ve farklı kaynaklar ile desteklenmesi gerektiği sonucuna
ulaşılmıştır.
The aim of this study is to indicate behaviours which should be considered
and applied in changing position in violin education in accordance with theopinions of
violin trainers and violin artists who have served and still serving in State
Conservatory and Department of Music Teaching in Faculty of Education.
In this study, source scanning method and interview method have been used in
order to reach data. In source scanning which has done, domestic and foreign data
were gathered. In interviews which have been had, experts have been asked questions
about Sevcik exercises, Sevcik op. 8 and changing position; and their opinions have
been taken. Data obtained in these interviews have been tabulated with their percentfrequency values.
In this study, it was concluded that, in order to correct changing position, first
of all, a comfortable stance and grip are necessary; the left hand should be positioned
correctly in the violin fingerboard; the thumb has an important function in changing
positions moving up and down; the left hand should be flexible and soft. It can be
concluded that changing position should be done using glissando but glisando should
not be made feel.
In conclusion, this thesis argues that Sevcik op. 8 is a very important source
about study of changing position; it is helpful for strengthening the fingers, for
providing control of changing position and for solving intonation problems; but
changing position cannot be limited only to Sevcik op. 8 and it should be supported
with the help of different textbooks.