SOSYO-KÜLTÜREL TEMATİK--41.Neoliberal Siyasanın Kültürel Gecikmişlik Sendromları.


Karaağaçlı M.

Diğer, ss.1-3, 2024

  • Yayın Türü: Diğer Yayınlar / Diğer
  • Basım Tarihi: 2024
  • Sayfa Sayıları: ss.1-3
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Neoliberal Siyasanın Kültürel Gecikmişlik Sendromları

Dr. Öğr. Üyesi Mustafa KARAAĞAÇLI

G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi, EBB Öğr. Üyesi.

 

1.   Öndeyi

Neoliberal Siyasanın Kültürel Gecikmişlik Sendromları” konulu bu çalışmanın amacı; genelde neoliberalizmin özelliklerini, özelde ise neoliberal siyasilerin kültürel gecikmişlik hallerini sosyolojik olarak kamuoyunun dikkatlerine sunmaktır.

İlgili alan yazın bulgularına ve yazarın postpozivitist görüşleriyle  gözlemlerine dayalı oluşturulan çalışma; (1)Öndeyi, (2)Neoliberal Siyasal  Yapının  Özellikleri, (3)Neoliberalizmin Doğurguları, (4)Kültürel Gecikmenin Sosyolojisi, (5)Kültürel Gecikmeye Genel Örnekler, (6)Kültürel Gecikmeyle Zayıflayan Değerler, (7)Kültürel Gecikmeye Neo-özneli Politik Haller, (8)Sonuçlar, (9)Öneriler, (10)Vargı ve Yargı alt başlıklarında sistematize edilmiştir.

 

2.Neoliberal Siyasal  Yapının  Özellikleri

Neoliberal siyasal yapı  kapitalizmden  beslenip,  kapitalist yönetimi yaşam biçimi haline getirdiğinden  sosyo-ekonomik piyasalarda  egemen olan özel sektördür.  Özel sektör ise daha çok para kazancı üzerine yapılandığından, “özelleştirme” adı altında özel düzenlemeleriyle, “serbest ticaret ve düşük ücret”  olarak kendini  gösterir.

 

Neoliberal  siyasal yapı,  çalışma  hayatında serbest ticaret ve düşük ücret  olarak kendini  gösterirken, kapitalist  uygulamaların  son model rant dönüşümü olan neoliberalizm  sosyo-ekonomik yapıda yeni özneler çıkarır.

 

Neoliberal  siyasal yapı,  özel  sektöre çalışma hayatında  serbestlik, özgürlük ve yatırımsal güvenceler sağlarken, özgürlük ve  eşitlik  olgularının ancak; serbest piyasa şartlarında gerçekleşebildiğini savunur (Harvey, 2015).  Çünkü; Liberalizmin ilkelerinden hareket eden ve kapitalist bir öğreti olan neo-özneli  yapı, devletin  müdahale  işlevini liberallikten daha zayıf halde görür.

 

3.Neoliberalizmin Doğurguları

·       Serbest piyasa ve özel  şirket aklı kamusal irade  gibi benimsenir.

·       Temel ekonomik kararlar özel sektör korumalı olarak uygulanır.

·       Neoliberalizmde  sosyo-ekonomik düzenin kurgulayıcısı da rantiyecisi de özel teşebbüstür.

Neo-özneli liberaller devletin kamusal hizmetlerinden çekilmesini isterler. Aksi görüşte olanları “çağın gerisinde kalmakla suçlarlar”(!). Neo-öznelerin  yönetsel tercihi, kamusal hizmetlerin sunumunda kollektivist  yaklaşım yerine tekelci  özel-siyasayı  öne çıkarmasıdır (Mirowski, 2013).

 

4.Kültürel Gecikmenin Sosyolojisi

Kültür: Her tür yaşantılar ve değerler bütünüdür. Kültür bir toplumun ve milletin özüdür. Milleti millet yapan maddi ve manevi değerlerdir.  Toplumsal yapıyı oluşturan kültürel bileşenler, maddi ve manevi kültürler, toplumsal sınıflar, statü, statüyle bağlaşık roller, gerekli olan sağlık, eğitim, güvenlik, eğitim  sistemlerindeki anlayıştır.

 

Kültürel  gecikme ise, sosyo-akademik epistemoda “kültürel boşluk" olarak da kullanılmakta, özünde toplumsal dengeyi bozma ve farkedilince de denge  sağlamaya yönelik tavırlardır (Ougburn, 1931).

 

Çünkü; kültürel  gecikme  bir toplumdaki maddi kültür öğelerinde meydana gelen değişim hızına, manevi kültür öğelerinin ayak uyduramaması sonucu  oluşan “uyumsuzluk ve görgüsüzlüktür.” Kültürel gecikme, toplumsal maddi ve manevi  kültürün karşılıklı ilişkisinde, değişme sürecinde ortaya çıkan bir uyumsuzluktur. Maddi kültürdeki  değişiklikler belli bir zaman gecikmesiyle manevi kültür   tarafından izlenir. Bu süre içindeki boşluklar  kültürel gecikmeyi gösterir.

 

Kültürel gecikme hızla zenginleşen insanların yaşam tarzlarındaki abartılı haller, Küresel  ölçekli değişimlerle  evrenselleşme yerine;  yerel kalmadır.

Kültürel gecikme ekonomik zeminde kısa sürede sınıf atlayarak olağanüstü zenginleşen insanların, geldikleri toplumsal çevrenin kültürel özelliklerini  koruma  halleridir. Yani, onların çok zengin olmalarına rağmen zengin kesime kültürel bilgi, beceri ve tutumlar göstermelerini sağla-ma-mıştır. Ancak bir iki kuşak sonrası çocukları ise yeni yaşamlarını daha fazla benimseyecek ve yine o yaşam tarzlarına sahip olanlar  tarafından daha fazla kabul görecektir. Bu kuşak farkı ise kültürel gecikmenin bir yansımasıdır.

Maddi  kültür

Manevi  kültür

Ekonomi, teknoloji, ürünler    ve üretim yapıları

Gelenekler, töreler, hukuk, edebiyat  ve  toplumsal zihniyet

Bu  maddi ve manevi  kültürel  değerler  kültürel gecikmeye etki  etmektedir. Çünkü; kültürel  gecikme bireylerin ekonomik sermayeye sahip olması eşzamanlı olarak kültürel sermayeye sahip olmalarını sağlamaz.

 

5.Kültürel Gecikmeye Genel Örnekler

Maddi kültürün teknoloji boyutundaki şu değişiklikler, kültürel gecikmenin somut örneklerindendir:

·       Düne kadar cep telefonu sahibi olmayan insanların, cep telefonu edindikten sonra toplum içindeyken çevrelerindeki insanları rahatsız edecek şekilde yüksek sesle konuşulmakta, toplu mekânlarda tiyatro, cami gibi yerlerde kapatmaya özen gösterilmemektedir. 

·       Telefonunun gündelik yaşamda çok önemli bir yer oluşturmasıyla birlikte cep telefonuyla konuşma  kültürünü de eş zamanlı olarak öğrenmesine neden olmamakta, yani kültürel gecikmeye neden olmaktadır.

·       Apartman ortak yaşam alanlarında rahatsızlık verecek şekilde davranmalardır.

·       Birer  plastik  para olan banka kredi kartlarının bilinçsiz  kullanımlarıdır.

·       Kamu taşıtlarında  binilecek ve inilecek   kapılara  uygun  davranmamadır.

·       Sonradan görme zenginliklerdir.

6.Kültürel Gecikmeyle  Zayıflayan Değerler 

Kültürel gecikmenin  özü, maddi kültürün gelişmesine karşın;  manevi kültürün gelişmesindeki uyumsuzluktur.

Kültürel gecikmede hızlı, kontrolsüz, denetimsiz  ve somut  açıklamasız  zenginleşmeler  artarken; toplumsal  değerler  zayıflar.

 

Bireyleri ve toplumu birarada tutan değerler: Bireyin toplum yaşadığı, toplum  içinde Varolma ihtiyaçlarını karşılamaya  çalıştığı hümanistik bulgusu dikkate alındığında, bireyleri ve toplumu birarada tutan değerlerin önemi  daha da artmaktadır (Karaağaçlı, 2021-2:108).

Bireyleri ve Toplumu Birarada Tutan Kök Değerler

Kök değerler: adalet, dostluk, dürüstlük, öz denetim, sabır, saygı, sevgi, sorumluluk, vatanseverlik ve  yardımseverliktir.

Bu değerler, öğrenme öğretme sürecinde hem kendi başlarına, hem ilişkili olduğu alt değerlerle ve hem de öteki kök değerlerle birlikte ele alınarak hayat bulması yaşamsal  önem  taşımakta,  bu önem ise  değerlerin kazanılıp yaygınlaştırılması  ve  nesillere aktarılması için dil yetkinliklerine  ve mirasına   ihtiyaç  bulunmaktadır.

7. Kültürel Gecikmeye Neo-özneli Politik Haller

Neoliberalizmin kültürel gecikmişlik politikalarıyla ve kuşatmacı  uygulamalarıyla ortaya çıkan toplumsal yapıda, sosyal erozyon artmıştır.

Çünkü;

·       Kültürel gecikmeyle, varsıllığın, endüstrileşmenin ve teknolojinin hacmi artarken; toplumun geleneklerini koruma  es geçilir olmuştur.

 

·       Kültürel gecikmeyle, teknolojik, siyasal ve finans  değişkenlerine sahip neoliberal siyasa  erki ve  bürokrasi enflasyonuyla toplumsal dayanışma ve paylaşma zayıflamıştır.

 

·       Kültürel gecikmeyle, görgüsüz tavırlar ve davranış biçimleriyle toplumsal yapıdan kopuk yaşantılar normal  görülür olmuştur.

 

·       Kültürel gecikmeyle, neoliberaller sosyo, ekonomik ve kültürel değişimleri bağlamlarına uygun sindirip  yaşayamadıklarından; önce bireylere  sonra topluma  saygı gösterme davranış kalıpları arasında uyumsuzlukları görgüsüzlük derecesine yükselmiştir.

 

·       Kültürel gecikmeyle, formal ve  örgün  eğitimin okulöncesi,  ilkokul, ortaokul,  lise, yükseköğretim ve lisansüstü  eğitim  düzeylerinin  ortak  tümel  amaçları  arasında  olan  ve olması  gereken “toplumun  kültürel mirasını gelecek nesillere aktarmak” özelliği zayıflamıştır.

 

Çünkü; bu  konuda idealistik temel  felsefi akımlı, daimicilik ve esasicilik eğitim felsefeli eğitim yaklaşım, yöntem, teknik  ve ilkeleri “yeni” kavramlı moda girişimlerle göz ardı edilmiştir.

 

8.Sonuçlar

Çalışmada elde edilen bulgular  ve sosyolojik gözlemler ışığında aşağıda  sıralanan sonuçlara  varılmaktadır:

1-Devlet, bürokrasi, kamusal büyüme ve gelenekleri zayıflatılmıştır.

2-Halkın artan enflasyon karşısında; beslenme ihtiyaçları zor karşılanır olmuştur.

3-Artan  konut ve kira fiyatlarıyla konaklama  sorunları  artmıştır.

4-Mevsimsel zorluklardan ve enerji fiyatlarındaki neoliberal fiyatlandırmalarla ısınma sorunu artmıştır.

5-Ulaşım girdilerinin seyahat biletlerine yansımasıyla geleneksel aile  ziyaretleri  ve  bayram  kutlamalarından vazgeçilir olmuştur.

6-Ticari zekalar artarken  ahlaki  zekalar azalmıştır.

 

9.Öneriler

Çalışmada ulaşılan sonuçlar doğrultusunda dikkate alınmasında yarar umulan iyileştirme ve geliştirme önerileri  aşağıda sıralanmaktadır:

1.   Kültür  soğan gibidir. Kesilince  her yana  kokusu yayılır.  Bu bağlamda, kültürel değişimler bilgi  ve yaşam bütünlüğü içinde ele alınmalıdır.

2.   Kültürel değerler toplumu birarada tutan işlevli anonim otorite  olduğundan maddi ve manevi kültürel değerler ve değişkenler erken  eğitim-öğretim yani okulöncesi dönemde  başlayarak kazandırılmasına özel önem verilmelidir.

3.   Gerek idealistik ve gerekse realistik bakışlı kültürel mirasın yaşanması, geliştirilmesi, ulusal ve uluslararası geleceğe taşınması için “toplumun  kültürel mirasını gelecek nesillere aktarma” özelliği formal ve örgün eğitim  süreçlerinde eğitim felsefesi olarak işe koşulmalıdır.

4.   Konvansiyonel medya ve sanal  anti-sosyal medya  ortam ve araçlarının nicelde çok nitelde  ise bilgi çöplüğü kirliliğindeki uyarıcılarına maruz kalmamak için görsel okur yazarlık becerilerine  ve kültürel  değerlerin kazandırılmasına özel bir önem  verilmelidir.

5.   Her formal ve  örgün   eğitim-öğretim  düzeylerinde kültürel  farkındalık ve okuryazarlık becerilerinin kazanılması için gerekli eğitim yaklaşım, yöntem, teknik  ve ilkeler dikkate  alınmalıdır.

                                                                                   

10.Vargı ve Yargı

Kültürel gecikme “kültürel boşluk" olarak sosyal yapıyı zedelerken; maddi kültür öğelerinde meydana gelen değişim hızına, manevi kültür öğelerinin ayak uyduramaması sonucu beliren “uyumsuzluk ve görgüsüzlüktür.” Bir  insanın sonradan görmesi  ve  buna bağlı olarak bilgi, beceri ve tutumlarında sırıtması abartılı tavırlar  göstermesi hoşgörüyle karşılanabilirken; görgüsüzlükleri ise asla toleranslı ve müsahamalı görülemez.

 

Çünkü görgüsüzlük,  uyumsuzluk ve  empatisizliktir. Görgüsüzlüğün  uzantıları  uyumsuzluk ve  empatisizlik  ise bireyi önce  kendine  sonra  ailesine,  sonra topluma   ve devletine  yabancılaştırır. Anılan bu hiyerarşik yabancılşmanın  ise  en son aşaması ise  devletin bireylere yani toplumuna  yabancılaşmasıdır.

 

Neoliberal güya tutucu siyasal yönetsellerin lüks mekanlarda yedikleri yemeklerini görgüsüzce resmederek anti-sosyal* medyatik ortamlarda marifetmiş (!) gibi toplumun gözüne sokmaları yabancılaşmanın maalesef son  aşamasını bu topluma yaşatmaktadır.

_____

*Anti-sosyal medya: “Gezegende her  olgu, olay ve değişken zıttıyla  bilinir” ilkesiyle  birlikte; sosyallik  ve sosyalleşmenin aynı iklimli, fizik-mekanlı  yüz-yüzelikleri gerektirdiğinden  dolayı;  bu çalışmada ve yazarın diğer yapıtlarında da bilinçli olarak kamuoyundaki sosyal medya kullanımının yerine; “anti-sosyal medya”  olarak kullanılmış ve kullanılmaktadır.

 

Kaynaklar

Harvey, D. (2015). Neoliberalizmin Kısa Tarihi. Çev: Aylin Onacak. İstanbul: Sel Yayıncılık.

 

KaraağaçlıM. (2021-1). Eğitimin Sosyolojisi. İkinci Yazım Birinci Basım. Ankara: Kitapçı Basımevi Yayıncılık  Dağıtım Tasarım San Tic. Ltd. Şti. ISBN No:978-605-62357-9-5. Bandrol  Seri Aralıkları: THG-PRH 637078-637207.

Mirowski, P. (2013). The Thirteen Commandments of NeoliberalismThe Utopian.

Ogburn, W. H. (1931). Social Change with Respect to Culture and Original Nature. USA: Colombia. Colombia University. William Fielding Ogburn.

 

_____________

Erişim ve İletişim

Dr.  Öğr. Üyesi, G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi, EBB Öğr. Üyesi.

e-posta         : mkara@gazi.edu.tr  

ORCID               : https://orcid.org/0000-0003-3488-1021

Web         (1): w3.gazi.edu.tr/~mkara 

Web         (2): https://avesis.gazi.edu.tr/mkara

Web         (3): www.yurtspor.com

Web         (4): www.mektepligazete.tebeşir

Web         (5): www.mektepligazete.bülten

Facebook  (1): Kirizma
Facebook  (2): Mustafa Karaağaçlı
Twitter         : M_Karaagacli_
İnstagram    : mustafakaraagacli1