I. Doğu Anadolu Biyoetik ve Tıp Etiği Kongresi, Van, Türkiye, 23 - 25 Aralık 2024, ss.109, (Özet Bildiri)
Giriş: Yapay Genel Zekâ ve Yapay Süperzekâ, her alanda insan düzeyinde veya o düzeyi aşabilen yeteneklere sahip yapay zekâ türlerini ifade etmektedir. Bu çalışma, Yapay Genel Zekâ ve Yapay Süperzekâ kavramlarını tanıtmayı, doğuracağı muhtemel fırsatları ve tehditleri kısaca ifade etmeyi ve bu yapay zekâ türlerinin sağlık hizmetinde ve tıp eğitiminde etik açıdan doğurabileceği sonuçlara dair farkındalık oluşturmayı amaçlamaktadır.
Yöntem: Yapay Genel Zekâ ve Yapay Süperzekânın potansiyel fırsatları ve risklerine odaklanılarak mevcut literatür geleneksel yöntemlerle taranmıştır.
Bulgular: Yapay Genel Zekâ ve Yapay Süperzekâ insanlık için önemli fırsatlar sunma potansiyeline sahiptir. Bununla beraber, insanlığa yönelik varoluşsal riskler de oluşturmaktadır.
Bu risklerin bazıları etik kaygıların karşılanamaması, sistemlerin insanların kontrolünden çıkması, insanlığın değerleriyle uyumsuz otonom sistemler ve sağlık hizmetleri özelinde istenmeyen etkilerdir. Ayrıca, Yapay Genel Zekâ ve Yapay Süperzekâ sistemlerini geliştirmekte olan şirketlerin hesap verilebilirlik konusunda zayıflığı, söz konusu problemleri daha da karmaşık hâle getirmektedir. Bu sorunların çözümüne katkı, blok zinciri ve Holochain gibi merkeziyet sizlik teknolojileri kullanılarak hesap verilebilirliği artırmak yoluyla yapılabilir. Bununla beraber, tıp öğrencilerinin ve eğiticilerinin söz konusu fırsatlar, tehditler ve etik yansımalar açısından farkındalığının ne düzeyde olduğu bilinmemektedir.
Sonuç: Yapay Genel Zekâ ve Yapay Süper zekânın oluşturabileceği fırsatlar, tehditler ve bunların etik yansımaları hakkında farkındalık oluşturacak eğitim faaliyetlerinin tıp müfredatına entegre edilmesi için acil bir ihtiyaç bulunmaktadır. Söz konusu açılardan güçlendirilmiş müfredat, bu konularda farkındalık yaratarak sağlık profesyonellerini gelecekteki etik zorluklara daha iyi hazırlayabilir.