Amaç: Araştırmanın amacı siber psikoloji çerçevesinde zorbalık ve güvenlik olgularına yönelik farkındalık oluşturmaktır Bu temel amaç çerçevesinde, araştırmaya katılan okul yöneticileri ve öğretmenlerin deneyimleri ve farkındalık düzeyleri incelenmiştir. Yöntem: Araştırmada siber güvenlik ve siber zorbalık kavramlarının anlam yelpazesini vurgulamak için büyük bir örneklemle desteklenen betimleyici fenomenolojik desen tercih edilmiştir. Çalışma grubu, amaçlı örnekleme yöntemlerinden uygun örnekleme ile seçilen 192 öğretmen ve 64 okul yöneticisinden oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış çevrimiçi görüşme formu kullanılmıştır. Verilerin ayıklanması ve düzenlenmesinden sonra gerçekleştirilen içerik analizi, kavramsallaştırma ve olguyu tanımlayabilecek temaları ortaya çıkarmak amacıyla titizlikle betimsel anlatımlarla sunulmuştur. Bulgular: Araştırma bulguları, katılımcıların deneyim ve gözlemlerine dayanarak, siber psikolojinin olumsuz etkilediği önemli duygusal stres ve güvenlik kaygılarını ortaya koymaktadır. Ayrıca, siber zorbalık ve güvenlik sorunlarının, bireylerde özgüven kaybı, sosyal izolasyon, sürekli kaygı ve uzun süreli psikolojik travma gibi ciddi sonuçlara yol açtığı bulunmuştur. Veriler, siber zorbalığa en sık maruz kalan grubun kadınlar olduğunu, en savunmasız yaş grubunun ise 14-18 yaş arası olduğunu, bunu 11- 14 yaş grubunun takip ettiğini göstermektedir. Belirlenen siber zorbalık alt temaları ise dolandırıcılık, hesapların hacklenmesi, mahremiyet ihlali, sözlü taciz, şantaj, tehdit ve psikolojik şiddet olarak sıralanmıştır. Önemli Vurgular: Araştırma, geniş bir katılımcı grubunun deneyimlerini inceleyerek siber zorbalık ve güvenlik kavramlarının anlaşılırlığını genişletmektedir. Dolandırıcılık, bilgisayar korsanlığı, mahremiyetin ihlali, şantaj, tehdit ve psikolojik şiddet gibi alt temaların detaylı analizi, hem teorik içgörüler hem de politika yapıcılar ve uygulayıcılar için pratik öneriler sunmaktadır. Bu kapsamda çocukların ve gençlerin okullarda en yakınındaki öğretmen ve okul yöneticisi kesiminin farkındalığını artırmak ve eğitimde internet kullanımının artan zorluklarına karşı önlemler geliştirmek için stratejik ve önemli bir referans niteliğindedir.
Purpose: This study aims to cultivate awareness of the phenomena of bullying and security within the framework of cyber psychology. In line with this primary objective, the experiences and awareness levels of participating school administrators and teachers were examined. Method: A descriptive phenomenological design, supported by a large sample, was employed to explore the semantic spectrum of cyber security and cyber bullying concepts. The study group consisted of 192 teachers and 64 school administrators, selected through purposeful sampling, specifically convenience sampling. A semi-structured online interview form served as the data collection tool. Content analysis was conducted with the goal of conceptualizing the data and identifying themes that describe the phenomenon. The findings are presented through descriptive narratives. Findings: The findings reveal the significant emotional distress and security concerns negatively influenced by cyber psychology. Additionally, it has been found that cyberbullying and security issues lead to serious consequences for individuals, such as loss of self-confidence, social isolation, persistent anxiety, and long-term psychological trauma.The data reveal that females are the gender most frequently subjected to cyber bullying, with the most vulnerable age group being 14-18, followed by the 11-14 age range. The identified sub-themes of cyber bullying include fraud, hacking, violation of privacy, verbal abuse, blackmail, threatening and psychological violence. Highlights: By examining the experiences of participants across a large sample, the study broadens the understanding of cyber bullying and security concepts. The detailed analysis of sub-themes provides both theoretical insights and practical recommendations for policymakers and practitioners. The study serves as an important reference to enhance awareness among teachers and school administrators who are the closest to children and youth in school and to develop measures that address the increasing challenges of internet use in education.