BALKAN 9th INTERNATIONAL CONFERENCE ON SOCIAL SCIENCES, Edirne, Türkiye, 6 - 08 Ekim 2023, ss.509-515
Bu çalışmanın amacı, fizik öğretmenliği lisans programını kazanan fizik öğretmen adaylarının
öğrenim gördükleri anabilim dallarına ve üniversiteye uyum aşamasında yaşadıkları
problemleri ortaya koymaktır. Bu amaç kapsamında 2021-2022 yılında bir devlet
üniversitesinin fizik öğretmenliği lisans programına kayıt yaptıran 20 öğrenciyle 2021-2022,
2022-2023 ve 2023-2024 güz dönemi ders kayıt kayıt aşamalarında öğrencilerden yazılı veri
toplanmıştır. Ayrıca öğretmen adaylarının danışmanlarıyla yüz yüze görüşmeler yapılarak
öğretmen adaylarının danışmanlarına danıştıkları temel konular hakkında da bilgi toplanmıştır.
Elde edilen veriler doküman analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Öğrencilerin üniversiteye ilk
başladığı 2021 yılında anabilim dalına karşı olumlu tutum sergilerken öğretim gördükleri
üniversiteye karşın ön yargıları olduğu tespit edilmiştir. Öğrencilerin öğrenim gördükleri yıl
sayısı arttıkça üniversiteleriyle ilişkili kişisel ve üniversite kaynaklı sorunlarla beraber özellikle
seçmeli derslerle ilgili olumsuz deneyimler yaşadığı tespit edilmiştir. Fizik öğretmenliği lisans
programının 2021 yılı itibariyle değişmiş olması nedeniyle aynı isimli farklı kodlara sahip
dersler ortaya çıkmıştır. Bu durum öğretmen adaylarının yanlış kodlu ders seçmelerine neden
olmuştur. Bunun yanı sıra, fizik öğretmen adaylarının alt dönemlerden başarısız oldukları
dersler mevcut dönemde seçmek istedikleri seçmelerine engel oluşturmuştur. Üçüncü yılına
gelmiş fizik öğretmen adaylarının halen üniversitelerinin lisans sınav yönetmeliği hakkında
yetersiz bilgiye sahip olmaları ise şaşırtıcı bir bulgudur. Sorunlarının çözümünde sık sık
danışmanlarından yardım aldıklarını belirten fizik öğretmen adayları sabah erken saatlerdeki
derslerine uyuyakalma, ulaşım vb. problemler nedeniyle katılmakta zorlandıklarını ayrıca
belirtmişlerdir. Fizik öğretmen adaylarının üniversiteleri ve anabilim dallarına uyum
süreçlerinde yaşadıkları olumsuz deneyimler onların başarılarını olumsuz yönde
etkileyebileceğinden akademisyenlerin ve üniversite yöneticilerinin öğrencilerin uyum
sorunlarına yönelik dönemsel önlemler almaları, danışman-öğrenci ilişkilerinin ise daha etkili
biçimde yürütülmesi önerilmektedir.