Fizik Öğretmen Adaylarının Öğrenim Gördükleri Anabilim Dallarına ve Üniversitelerine Uyum Süreçleri


Creative Commons License

Önder Çelikkanlı N.

BALKAN 9th INTERNATIONAL CONFERENCE ON SOCIAL SCIENCES, Edirne, Türkiye, 6 - 08 Ekim 2023, ss.509-515

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Edirne
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.509-515
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışmanın amacı, fizik öğretmenliği lisans programını kazanan fizik öğretmen adaylarının

öğrenim gördükleri anabilim dallarına ve üniversiteye uyum aşamasında yaşadıkları

problemleri ortaya koymaktır. Bu amaç kapsamında 2021-2022 yılında bir devlet

üniversitesinin fizik öğretmenliği lisans programına kayıt yaptıran 20 öğrenciyle 2021-2022,

2022-2023 ve 2023-2024 güz dönemi ders kayıt kayıt aşamalarında öğrencilerden yazılı veri

toplanmıştır. Ayrıca öğretmen adaylarının danışmanlarıyla yüz yüze görüşmeler yapılarak

öğretmen adaylarının danışmanlarına danıştıkları temel konular hakkında da bilgi toplanmıştır.

Elde edilen veriler doküman analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Öğrencilerin üniversiteye ilk

başladığı 2021 yılında anabilim dalına karşı olumlu tutum sergilerken öğretim gördükleri

üniversiteye karşın ön yargıları olduğu tespit edilmiştir. Öğrencilerin öğrenim gördükleri yıl

sayısı arttıkça üniversiteleriyle ilişkili kişisel ve üniversite kaynaklı sorunlarla beraber özellikle

seçmeli derslerle ilgili olumsuz deneyimler yaşadığı tespit edilmiştir. Fizik öğretmenliği lisans

programının 2021 yılı itibariyle değişmiş olması nedeniyle aynı isimli farklı kodlara sahip

dersler ortaya çıkmıştır. Bu durum öğretmen adaylarının yanlış kodlu ders seçmelerine neden

olmuştur. Bunun yanı sıra, fizik öğretmen adaylarının alt dönemlerden başarısız oldukları

dersler mevcut dönemde seçmek istedikleri seçmelerine engel oluşturmuştur. Üçüncü yılına

gelmiş fizik öğretmen adaylarının halen üniversitelerinin lisans sınav yönetmeliği hakkında

yetersiz bilgiye sahip olmaları ise şaşırtıcı bir bulgudur. Sorunlarının çözümünde sık sık

danışmanlarından yardım aldıklarını belirten fizik öğretmen adayları sabah erken saatlerdeki

derslerine uyuyakalma, ulaşım vb. problemler nedeniyle katılmakta zorlandıklarını ayrıca

belirtmişlerdir. Fizik öğretmen adaylarının üniversiteleri ve anabilim dallarına uyum

süreçlerinde yaşadıkları olumsuz deneyimler onların başarılarını olumsuz yönde

etkileyebileceğinden akademisyenlerin ve üniversite yöneticilerinin öğrencilerin uyum

sorunlarına yönelik dönemsel önlemler almaları, danışman-öğrenci ilişkilerinin ise daha etkili

biçimde yürütülmesi önerilmektedir.