Çocukların Motivasyon Düzeyleri ile Annelerinin Çocuk Yetiştirme Tutumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi


Creative Commons License

KALAYLI A., GÜLTEKIN AKDUMAN G.

Kalem Uluslararası Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, cilt.14, sa.1/26, ss.45-72, 2024 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Bu araştırma, okul öncesi dönemdeki çocukların motivasyon düzeyleri ile annelerinin çocuk yetiştirme tutumları arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma ilişkisel tarama modelindedir. Çalışma grubu okul öncesi eğitimi alan 36-72 aylık 352 çocuk ile bu çocukların annelerinden oluşmaktadır. Veriler “Çocuk ve Aile Bilgi Formu”, “Anne-Baba Çocuk Yetiştirme Tutumları Ölçeği (ABTÖ-A)” ve “Okul Öncesi Çocuklar İçin Motivasyon Ölçeği (DMQ18)” kullanılarak toplanmıştır. Veriler, SPSS paket programında t Testi, Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) ve korelasyon analizi yapılarak analiz edilmiştir. Ayrıca gruplardaki farklılığın belirlenmesi için Tukey Testi yapılarak farklılığın hangi gruplarda olduğu belirlenmiştir. Araştırma sonucunda annelerin çocuk yetiştirme tutumlarının anne öğrenim durumuna, anne çalışma durumuna ve aile yapısına göre istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık oluşturduğu belirlenmiştir (p<0.05). Çocukların motivasyon düzeylerinin de çocukların yaşlarına ve cinsiyetlerine göre istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık oluşturduğu belirlenmiştir (p<0.05). Çalışma sonucunda annelerin ABTÖ-A Demokratik Tutum alt boyutu puanları ile çocukların DMQ18 Kaba Motor Sebat, Üst Düzey Memnuniyet ve Genel Yeterlilik alt boyutları puanları arasında anlamlı ve pozitif yönde bir ilişkinin olduğu; ABTÖ-A Baskıcı-Otoriter Tutum alt boyutu puanlarıyla çocukların DMQ18 Genel Yeterlilik alt boyutu puanları arasında anlamlı ve negatif yönde bir ilişkinin olduğu tespit edilmiştir (p<0.05).
This research was conducted to examine the relationship between the motivation levels of preschool children and their mothers’ child-rearing attitudes. The research is in relational screening model. The study group consisted of 352 children aged 36-72 months who received pre-school education and their mothers. The data were collected using the “Child and Family Information Form”, “Parent Attitudes Scale (PAS-A) Form” and “Motivation Scale for Preschool Children (DMQ18)”. Data were analyzed by t Test, One-Way Analysis of Variance (ANOVA) and correlation analysis in SPSS package program. In addition, the Tukey Test was performed to determine the difference in the groups, and it was determined in which groups the difference was. As a result of the research, it was determined that the child-rearing attitudes of the mothers created a statistically significant difference according to the mother’s education level, mother’s working status and family structure (p<0.05). It was determined that the motivation levels of the children also created a statistically significant difference according to the age and gender of the children (p<0.05). As a result of the study, it was found that there was a significant and positive relationship between the mothers’ PAS-A Democratic Attitude sub-dimension scores and the children’s DMQ18 Gross Motor Persistence, High Level Satisfaction and General Competence sub-dimensions scores; It was determined that there was a significant and negative correlation between the ABTÖ-A Repressive-Authoritarian Attitude sub-dimension scores and the children’s DMQ18 General Competence sub-dimension scores (p<0.05).