APPLE MAĞAZALARINDA MARKA KONSEPTİ İLE İLERİ YAPIM TEKNOLOJİSİ ETKİLEŞİMİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ


Gökgöz B. İ., İlerisoy Z. Y.

TARAS SHEVCHENKO 6th INTERNATIONAL CONGRESS ON SOCIAL SCIENCES, Kyyiv, Ukrayna, 4 - 05 Nisan 2021, cilt.2, ss.664-680

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Cilt numarası: 2
  • Basıldığı Şehir: Kyyiv
  • Basıldığı Ülke: Ukrayna
  • Sayfa Sayıları: ss.664-680
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Tarih boyunca insanlar, eşya alımı ve satımı gibi çeşitli şekillerde ticaretle ilişkilendirilmişlerdir. İnsanların yerleşik yaşama geçişiyle alışveriş için ticari mekanların gerekliliği ortaya çıkmış, ticaretin gelişmesiyle birlikte bu alanlar sosyalleşme gibi işlevler için de kullanılır duruma gelmişlerdir. Bu işlevlerin temelini de mağaza atmosferi adı verilen, tüketicilerin niyetini değiştirebilecek ve onları satın almaya yönlendirebilecek mekânsal ihtiyaçlar sağlamlaştırmıştır. Mağaza atmosferinin yaygınlaşmasıyla markalar, ticari alanlardaki konseptlerini ve kurumsal kimliklerini mimari tasarım faktörüyle ortaya koymuşlardır. Anlatılanlar kapsamında çalışmada mağaza ortamında konseptini ve kurumsal kimliğini ortaya koyan ve 20. yüzyılda bilişimde öncü olan Apple markası odağa alınmıştır. Apple markasının farklı ölçeklerdeki ve lokasyonlardaki on dört adet mağaza tasarımı biçimsel olarak analiz edilmek üzere kronolojik sıra göz önünde tutularak seçilmiştir. Nitel yöntemlerden gözlem, içerik analizi ve iz sürme yöntemleri kullanılarak da markanın benimsediği tasarım yaklaşımları, ileri yapım teknikleri ve yapı malzemesi tercihleri incelenmiştir. Analizlere göre bu markanın yapıyı şekillendirmede temel tasarım kavramlarından yalınlık ve şeffaflık kavramlarını önemsediği, malzeme tercihlerinde odak noktasını cam yapı malzemesinin oluşturduğu görülmüştür. Ayrıca bilişim sektörünün öncülerinden olmasına rağmen, mevcut mağazalarında güncel malzeme teknolojisi ve ileri yapım sistemleri doğrultusunda gelişmeleri takip etmesi ve hatta yenilikçi detaylarla öncü olması Apple’ın marka kimliğinin önemli bir yansımasıdır. Sonuç olarak Apple markası örneği ile kendi sektörün yeniliklerini takip etmenin yeterli olmadığı ve farklı alanlardaki gelişimin marka imajını iyileştirmek için marka gelişimine katkı sağladığı kanıtlanmıştır