5. Ulusal Biyoloji Eğitimi Kongresi (V. UBEK 2025) , Balıkesir, Türkiye, 2 - 04 Mayıs 2025, ss.39, (Özet Bildiri)
Özet Bu araştırmanın amacı, Türkiye’nin farklı bölgelerinde görev yapmakta olan Biyoloji ve Fen bilimleri dersi öğretmenlerinin biyoetik eğitimi uygulamalarını SWOT analizi ile incelemektir. Çalışmada biyoloji ve fen bilimleri dersine girmekte olan öğretmenlerin derslerinde ilgili konularda gerçekleştirdikleri biyoetik eğitimi uygulamalarına ilişkin güçlü ve zayıf yönler, tehditler ve fırsatlar onların görüşleri doğrultusunda belirlenmiştir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden biri olan olgu bilim (fenomenoloji) deseni kullanılmıştır. Araştırma grubunu Türkiye'nin farklı illerinde aktif görev yapmakta olan Biyoloji ve Fen bilimleri dersine giren toplam 39 öğretmen oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak “Kişisel Bilgi Formu” ve araştırmacılar tarafından hazırlanmış “Anket Formu” Google form üzerinden dijital olarak uygulanmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler öğretmenlerin açık uçlu sorulara ilişkin vermiş oldukları cevapların içerik analizi ile incelenmiştir. Bulgular kısmında öğretmenlerin alan bilgisi açısından öğrenmeye açık olma ve uzman olma yönünden kendilerini güçlü görmekle birlikte, mesleki ve kişisel gelişimde eksiklikler noktasında kendilerini zayıf gördükleri tespit edilmiştir. Öğretmenlerin alan bilgisi açısından toplumda saygın bir yere sahip olma ve sosyal katkı sağlama hususunu fırsat olarak düşündükleri, eğitimde tekdüzelik ve teknolojik gelişmeleri ise tehdit olarak gördükleri ortaya çıkmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; alan bilgisinde öğretmenlerin biyoetik eğitimi açısından kendilerini hem güçlü hem de zayıf gördükleri bir unsur olarak dikkat çekmektedir. Ayrıca öğretmenler öğrenmeye açık olmalarını güçlü yanları olarak görürken; mesleki gelişim fırsatlarının azlığını zayıf yönleri olarak görmektedirler. Öğretmenlerin etik eğitimi bilgisi açısından güçlü yanları sorulduğunda, öğretmenlerin genel olarak meslek etiği unsurları ile ilgili güçlü yanlardan bahsettikleri görülmektedir (örn; mesleki etik bilinci ve adalet anlayışı). Zayıf yönleri sorulduğunda ise, bilgi eksikliği ve çatışma yönetimi konusunda yetersizlikleri dikkat çekmektedir. Anahtar sözcükler: biyoetik, biyoetik eğitimi, swot analizi, fen öğretmenleri, biyoloji öğretmenleri