9. Uluslararası Erciyes Bilimsel Araştırmalar Kongresi, Kayseri, Türkiye, 17 - 18 Temmuz 2023, ss.556-571
Bu çalışmada Türkiye ile Finlandiya, Güney Kore, Hong Kong, Japonya ve Singapur’un 2009-2018 yılları arasında gerçekleştirilen PISA sonuçları karşılaştırılmıştır. Nitel araştırma yönteminin kullanıldığı bu araştırmada 2009-2018 yılları arasında gerçekleştirilen PISA sınav sonuçları incelenmiştir. İnceleme sonucunda Türkiye dışındaki araştırmaya konu olan devletlerin PISA okuma, matematik ve fen alanlarında OECD ortalamasının üzerinde başarı gösterdiği bulunmuştur. Türkiye her üç alanda da OECD ortalamasının oldukça altında bulunmaktadır. Araştırmada PISA’ da başarı sağlayan ülkelerin eğitim çalışmaları ile ilgili bilgilere yer verilmiştir. Bu kapsamda bu ülkelerde eğitimde yüksek başarıyı getiren uygulamalara değinilmiştir. Türkiye PISA’ da istenen düzeyde başarıyı elde edememiştir. Bu durumun oluşmasında eğitimde fırsat eşitliği, eğitime ayrılan bütçe, kaliteli öğretmen yetiştirilmesi gibi faktörler etkili olmuştur. Araştırmada ayrıca eğitim ile ekonomik kalkınma arasındaki pozitif yönlü ilişkiye dikkat çekilmiştir. Bu bağlamda eğitim alanındaki gelişmelerin ekonomik alanda da olumlu sonuçlar ortaya çıkardığı bulunmuştur. Bu tespit araştırmanın önemini artırmıştır. Araştırmaya konu olan ülkelerden özellikle Güney Kore, Japonya ve Singapur’un ekonomik gücünü, eğitimde gerçekleştirdiği başarılara borçlu olduğu saptanmıştır.