Koronavirüs Hastalığı 2019 (COVID-19) ve İşitme Yetersizliğinden Etkilenmiş Bireylere Yönelik Uygulamalar (Otoloji/Otonöroloji, Odyoloji ve Özel Eğitim), Kemaloğlu, Yusuf Kemal, Editör, Türkiye Klinikleri, Ankara, ss.68-75, 2020
ÖZET Yetersizliklerden etkilenmiş bireyler, COVID-19 salgını sırasında en çok etkilenen gruplar arasında
yer almaktadır. Bu bağlamda işitsel yetersizlikten etkilenen (İYE) bireyler ve özellikle de iletişim
tercihleri işaret dili olan Sağırlar, toplumun geri kalanında çok daha fazla sorunla yüzleşmişlerdir.
Bu yazıda; tüm İYE’ler bağlamında ama özellikle Sağırların karşılaştıkları sorunlar, ülkemiz ve ulusararası
kaynaklar incelenerek ele alınmış olup özellikle Sağırların bu dönemde eğitim, sağlık ve sosyal
alanlarda sağlanan olanakları kullanabilmeleri için yapılanlar ve yapılması gerekenler saptanmaya
çalışılmıştır. En temel üç öneri; Sağırların (ve genel bağlamda yetersizliklerden etkilenen tüm bireylerin)
karar mekanizmalarına dâhil edilmesi, bilgilendirilmelere ve her türlü kurum, kaynak ve yayına
Türk İşaret Dili (TİD)’nde erişimin sağlanması ve TİD’de uzaktan eğitimin teminidir.
Anah tar Ke li me ler: COVID-19; sağırlık; işaret dilleri; Türk işaret dili; işitme kaybı
ABS TRACT The subjects with inadequacies have been the most vulnerable population during the
pandemic. The hearing-impaired subjects (HIS) and particularly the Deafs using sign language have
faced with more problems than the rest of the society. In this paper, with respect to all HIS, the problems
of the Deafs particularly were examined by reviewing the national and international sources and
it was aimed to reveal how capable all HIS and particularly the Deafs were regarding the facilities provided
for education, health and social life during the pandemic. In this context, three fundamental
recommendations are as follows; the Deafs (and in general, all of the subjects with inadequacies)
should be included in decision making mechanisms, they should be provided all sorts of information
resources, and access to the public institutions, etc in Turkish Sign Language (TID), and distant education
ought be accessible for them regarding TID.
Keywords: COVID-19; deafness; gestures; Turkish sign language; hearing loss