Gazi Üniversitesi müzik eğitimi ana bilim dalı öğrencilerinin başarı odaklı motivasyonlarının incelenmesi


Bilgin D., Öztosun Çaydere Ö.

OJOMUS, cilt.10, sa.4, ss.1060-1076, 2025 (Scopus)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 10 Sayı: 4
  • Basım Tarihi: 2025
  • Doi Numarası: 10.31811/ojomus.1766390
  • Dergi Adı: OJOMUS
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Scopus
  • Sayfa Sayıları: ss.1060-1076
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Motivasyon bireysel farkındalıkla gerçekleşen belirlenen hedefler için çaba gösterme süreci olarak tanımlanabilir. Bireysel olarak kişinin yapmak isteyip sürdürmeyi başaramadığı davranışlar için motivasyonlarının sorgulanması gerektiği, bu davranışların oluşumunda bireysel ve çevresel kaynaklı etkilerin incelenmesi gerekliliğini söylemek mümkündür. Tüm alanlarda olduğu gibi müzik eğitimi alanında da başarının temellerinden biri olan motivasyon oldukça önemli bir konudur. Bu bağlamda müzik eğitim anabilim dalı öğrencilerinin başarı odaklı motivasyonlarının incelenmesi amacıyla yapılmış olan bu araştırma, müzik eğitimi alanında çalışan araştırmacılar, alan öğrencileri ve öğretim elemanları için fayda sağlayacağı düşünülmektedir. Araştırmanın evrenini Gazi Üniversitesi Müzik Eğitimi Ana Bilim Dalı lisans 1., 2., 3. ve 4. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise Gazi Üniversitesi Müzik Eğitimi Ana Bilim Dalı lisans 1., 2., 3. ve 4. sınıf öğrencilerinden gönüllü olarak araştırmaya katılım göstermiş olan toplam 124 kişi oluşturmaktadır. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Verilerin toplanmasında Semerci (2010) tarafından geliştirilen 5’li Likert derecelendirmeye sahip 35 maddeden oluşan “Başarı Odaklı Motivasyon Ölçeği” ve öğrencilerin demografik bilgilerden oluşan bir form kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde t- testi ve ANOVA testi kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre kadın katılımcıların “dışsal etki”, “içsel etki”, “hedef büyütme” puanları erkek katılımcılardan yüksek olmasına rağmen aralarındaki farkın istatistiksel açıdan anlamlı olmadığı ancak erkek katılımcıların “öz bilinç” puanlarının kadın katılımcılardan yüksek ve aralarındaki farkın istatistiksel açıdan anlamlı olduğu, yaş ve sınıf düzeylerine göre tüm alt boyutlar açısından anlamlı farklılık olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.