Prof. Dr. Mehmet Çağatay Özdemir Armağanı Toplumsal Değişim, Serdar Sağlam, Editör, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, ss.176-200, 2022
Bu çalışmanın amacı; asker ve devlet adamı Hasan Cemil Çambel’in genel olarak eğitimci
yönüne işaret etmek, millî eğitim, Türk gençliğinin eğitimi, tarih ve tarih eğitimi
üzerine görüşlerini değerlendirmektir. Hasan Cemil’in kısa biyografisine yer verilmekte
ve süreli yayınlardaki bazı eserleri ve yankıları da genel olarak incelenmektedir. Tarihsel
yöntemin kullanıldığı bu çalışmada Hasan Cemil’in “Millî Terbiyemizin Hedefleri”
ve “Türk Gençliği Nasıl Yetiştirilmelidir?” yazıları geniş alıntılarla ayrıntılı incelenmeye
çalışıldı. Hasan Cemil, edebî zevki ve yüksek kültürü ile Alman idealizm akımından yaptığı
çevirilerle Türkçenin ifade gücünü zenginleştirmeye katkı verdi. Hasan Cemil’e göre
gençlerin hür ruhlu, sağlam ahlâklı ve yüksek karakterli yetiştirilmesi gereklidir. Türk
gençliği kahramanî hayat geleneğine uygun eğitilmelidir. Hasan Cemil’e göre gençlerin
tarih eğitiminde efsaneler etkili bir şekilde kullanılmalıdır