KAPALI MAHAL RİSK ANALİZİ VE TEHLİKE ALGISI: BİR DÖKME YÜK GEMİSİNDE UYGULAMA


Creative Commons License

Yılmaz Z., BALAS C. E.

Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi, cilt.16, sa.1, ss.101-132, 2024 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Bu çalışmada amaç, dökme tipi yük gemilerindeki kapalı mahal tehlikelerini belirlemek ve risk analizlerinin FMEA yöntemi yardımı ile yapılarak dökme yük gemilerinde kapalı mahal tehlike algı düzeylerinin risk önceliklendirmesi dağılımında tespit etmektir. Bu doğrultuda işletme altında bulunan bir dökme kuru yük gemisi örneğinde kapalı mahaller belirlenmiş ve bu mahallerle ilgili 44 adet hata ve tehlike türleri saptanarak risk öncelik sayıları (RÖS) hesaplanmıştır. Ortaya konulan RÖS değerleri neticesinde tehlike ve hata türleri öncelik sıralamasındaki en yüksek risk ihtiva eden hata ve tehlike türleri ortaya konmuş ve yüzdesel dağılımları yapılmıştır. En yüksek risk içeren etkenlerin insan hataları dışında mahallerin fiziksel özellikleri ve taşınan yüklerden kaynaklı olduğu sonucuna varılarak birtakım önleyici faaliyetler sıralanmıştır.
The aim of this study is to determine the enclosed space hazards in bulk cargo ships and to determine the enclosed space hazard perception levels within the risk prioritization distribution by performing risk analyzes of the FMEA method. In this direction, in the example of a bulk dry cargo ship which is under operation, enclosed spaces were listed and 44 failures and hazards related to these enclosed spaces were found. Then risk priority numbers (RPN) were calculated. As a result of the RPN values, the failures and hazards with the highest risk in the priority order were revealed and their percentage distribution was made. It has been concluded that the factors that pose the highest risk are due to the physical characteristics of the enclosed spaces and the cargoes carried, apart from human errors and some preventive actions have been listed.