atölyez deneyim 1: ankara'nın asi mimarları ve asileştirilen mekanları üzerine


Creative Commons License

Yılmaz İ.

dosy49, tmmob dergisi, sa.dosya 49, ss.139-150, 2021 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Basım Tarihi: 2021
  • Dergi Adı: dosy49, tmmob dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Other Indexes
  • Sayfa Sayıları: ss.139-150
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

“atölyez” Deneyim 1: Ankara’nın Asileşen Mimarları ve Asileş(tiril)en Mekânları Üzerine

Mimari tasarım eğitimi, tasarım stüdyolarının benimsediği eğitsel yaklaşıma bağlı olarak çeşitlenen stüdyo kurguları, temaları ve bağlamlarıyla şekillenen kapsamlı bir içeriğin çerçevesini kurar. Mimari tasarım eğitimini, “Ankara, Eğitim ve Gelecek” teması kapsamında tartışan bu çalışma, atölyez’nin “Mimar Figürü” ana temasıyla yürüttüğü stüdyolar dizisinin ilki olan, Ankara kentini problem alanı olarak belirleyen “İsyan Mimarlığı/Asi Mimar” stüdyo çalışmalarını konu alır. Bir yandan stüdyonun kendine özgü olarak geliştirdiği kurgusunu ve tematik içeriğini paylaşıma açarken diğer yandan Ankara kenti üzerine sahip olduğu bilgi ve deneyim birikimini aktarır. Çalışmanın konuyu ele alış biçimi, hem mimari tasarım stüdyosunun eğitsel kurgusu, hem de Ankara’nın kentsel/mekânsal tasarım potansiyelleri bağlamında içerik oluşturur. Üç bölüm halinde kurgulanan bu çalışmanın ilk bölümü, Mimar Figürü” ve “İsyan Mimarlığı/Asi Mimar” temalarının içeriğine ve tanımladığı sorunsal alana ilişkin bilgi verir. İkinci bölüm İsyan Mimarlığı/Asi Mimar” temasına özgü olarak yapılandırılan stüdyo kurgusunu anlatır ve sürecin işleyişini açıklar. Üçüncü bölüm ise, Ankara kentinin bir müdahale alanı olarak ele alınışını, kente yapılan müdahalelerin etki alanlarını ve içeriğini tartışır. “İsyan”ın mimari bir refIeks olarak gelişimini ve “asi mekânlar”ın tasarımını Ankara bağlamında sorunlaştırır.


Anahtar kelimeler: mimari tasarım eğitimi, atölyez, isyan mimarlığı, asi mimar, Ankara

“atelierz” Experience 1: On Ankara's Rebellious Architects and Rebellious Spaces

Architectural design education establishes a comprehensive content framework shaped by studio fictions, themes and contexts that vary depending on the educational approaches adopted by design studios. Discussing architectural design education within the scope of the theme of "Ankara, Education and the Future", this study is about the studio works of "Rebel Architecture /Rebellious Architect" which is the first of the series of studios that atelierz conducts with the main theme of " Figure of the Architect" and determines the city of Ankara as a problem field. On the one hand, it shares the fictional and thematic content developed by the studio, on the other hand, it conveys atelierz’s knowledge and experience on the city of Ankara. The way the study deals with the subject creates content in the context of both the educational fictionalizing of the architectural design studio and the urban/spatial design potentials of Ankara. The first part of this work, which is organized in three parts, gives information about the content of the themes of "Figure of the Architect" and "Rebel Architecture / Rebellious Architect" and the problematic field they define. The second part describes the studio fiction specific to the theme and explains the fictional process. The third part, on the other hand, discusses the handling of the city of Ankara as an intervention area, the scope and content of the interventions made to the city. It problematizes the development of “rebellion” as an architectural reflex and the design of “rebel spaces” in the context of Ankara.

Keywords: architectural design education, atelierz, rebel architecture, rebellious architect, Ankara