Altınok V.
İnternational Education Congress EDU-2023, Ankara, Türkiye, 20 - 23 Eylül 2023, ss.629-631, (Özet Bildiri)
-
Yayın Türü:
Bildiri / Özet Bildiri
-
Basıldığı Şehir:
Ankara
-
Basıldığı Ülke:
Türkiye
-
Sayfa Sayıları:
ss.629-631
-
Gazi Üniversitesi Adresli:
Evet
Özet
Denetim sonrası elde edilen
sonuçların özellikle işi yapan çalışanlar üzerinde nitelik ve performanslarına etki yapması gerekir ki işi yapanların kurum
amaçlarını en üst düzeyde gerçekleştirebilsinler. Bu noktada eğitim sistemi içerisinde de öğretmenlerin önemli bir sorumluluğu
ve görevi vardır. Eğitim alanında yaşanan öğretim sürecine yönelik sorunların devam ediyor olması araştırmanın çıkış
noktasını oluşturmuştur. Buradan hareketle öğretmenlerin nitelik ve performanslarına denetim uygulamalarının katkı
sağlayabilmesi için nelerin olması gerektiği konusunda öğretmen görüşleri alınmıştır.
Yöntem
Bu araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden fenomenoloji (olgubilim) deseni, incelenen olgunun gerçek doğasının ortaya
çıkarılmasına olanak tanıması (Rose, Beeby & Parker, 1995,1124; Yıldırım ve Şimşek 2005, 39) ve fenomenoloji, eğitim
kurumlarında karşılaşılan sorunları azaltmak için eğitim denetiminde sorumlu kişi ve politikacılara sunulacak önerilerin
katılımcıların bakış açılarına dayalı olarak belirlenmesinde uygun ve yaygın olarak kullanılmasından (Drew & Hewitt, 2006;
Van Manen, 1990) dolayı tercih edilmiştir. Bu araştırmada, katılımcıların belirlenmesinde, maksimum çeşitlilik yöntemi tercih
edilmiştir. Bu çalışmada bunu sağlamak için farklı illerde farklı kademelerdeki okullar ve bu okullardaki farklı branşlardaki
öğretmenlerden görüş alınmıştır. Bu çalışmada katılımcıların eğitim kurumlarında yaşadıkları denetim uygulamalarına ilişkin
deneyimleri üzerinde düşünerek, işlerini yaparken nitelik ve performanslarına katkı sağlayabilmesine ilişkin beklentilerini
belirlemeyi amaçlayan ve araştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Veriler illerdeki
öğretmenlerin içinde bulunduğu koşullar çerçevesinde yüzyüze, mail ve online görüşme ile toplanmıştır. Katılımcı
belirlenmesinde kolay ulaşılabilirlik unsuru dikkate alınmıştır. Buna göre araştırmaya Ankara, Kırıkkale, Hatay, İstanbul,
Gaziantep, Bursa ve Ağrı illerinden her okul kademesinden 2’şer kişi olmak üzere her ilden 10 kişi olmak üzere toplamda 70
öğretmenle görüşme gerçekleştirilmiştir. Elde edilen veriler önce betimsel analiz için tematik bir çerçeve oluşturulmuş ve buna
göre veriler işlenmiş, bulgular tanımlanarak yorumlanmıştır. Bu çalışmada, geçerlik ve güvenirlik konusunda gerekli özen ve
dikkat gösterilmiş ve bunu sağlamak için çeşitli stratejiler kullanılmıştır.
Beklenen/Geçici Sonuçlar
Araştırma sonucunda elde edilen veriler, denetim süresince denetimi yapan ve denetlenenlerin süreç boyunca birbirlerine
yönelik davranışlarında yapılan işin mahiyetinin eğitim öğretim faaliyetlerine uygun olması gerektiğini düşünerek, denetimi
gerçekleştirenin rehberlik etmesi, işleyişi anlatması ve bilmedikleri şeyleri rahatça sorabilmeleri, öğretmenlerin
ise söylenenleri ciddiyetle dinlemesi ve kendilerini geliştirmek için bunu bir fırsat bilip ona göre tavır ve davranış içerisine
olmalarının önemli olduğu belirlenmiştir. Denetim sürecinin öğretmenlere eğitim seansları ve atölye çalışmaları gibi mesleki
629gelişim ve büyüme fırsatı, fikir, strateji ve kaynak paylaşabilecekleri destekleyici ve işbirlikçi bir ortam, kanıta dayalı
uygulamalar ve etik kuralları kazandırılmasının önemli olduğu görülmüştür. Armstrong (2014), Mavi (2017), Mercanlıoğlu
(2012), Ferecov (2015) ve Sarıaltın (2017) da çalışmalarında performans yönetiminin bireyler ve örgütler üzerinde olumlu
etkiler oluşturacağını ve verimi arttıracağını vurgulamışlardır. Denetim sürecinde öğretmenlere birtakım hakların verilmesi,
denetim sonrası başarılı öğretmenlere başarıların kamuoyunda duyurulması, ek mesleki gelişim fırsatları, finansal teşvikler,
kariyer ilerleme fırsatları ve öğretim uygulamalarında artan özerklik gibi unsurlar yer alabileceği ifade edilmiştir. Aygün
(2008) de yaptığı çalışmada öğretmenlerin sözlü teşekkür haricinde hiçbir şekilde ödüllendirilmediği ifade edilmiştir. Aygün
(2008)’de yaptığı çalışmada da öğretmenler; mesleki çalışmalarına ilişkin belgelerin değerlendirmede kullanılmasını;
performansı değerlendirecek veri kaynaklarını (müfettiş, okul müdürü, zümre öğretmeni, öğretmenin kendisi, öğrenci, veli,
öğrenci başarısı, meslek bilgisi testi, mesleki etkinlikler vb.) kendilerinin seçebilmesini; değerlendirmenin, göreve yeni
başlayan öğretmenler ile kıdemli öğretmenler için farklı ölçütler esas alınarak yapılmasını; değerlendirme sonuçlarının
öğretmenin hizmet içi eğitime alınmasında kullanılmasını ve yüksek performans gösteren öğretmenlere yurt dışı
görevlendirmelerde öncelik tanınmasını önermişlerdir. Araştırmada en dikkat çekici nokta ise öğretmenlerin zihinsel sağlığı
ve iyi oluşlarına yönelik destek sağlanmasına, örneğin ruh sağlığı kaynaklarına önem verilmesine ilişkin yasal düzenlemelerin
yapılması gerektiğinin vurgulanmış olmasıdır.