I.Uluslararası Türkiye Eğitim Araştırmaları Kongresi, Çanakkale, Türkiye, 1 - 03 Mayıs 2008
Üstbiliş kavramı son yıllarda özellikle Eğitim Psikolojisi alanında yaygın bir
şekilde çalışılmaktadır. Bu araştırmada da Durumsal Üstbiliş Envanteri’nin (O’Neil
ve Abedi, 1996) Türk lise öğrencileri için uyarlanması amaçlanmıştır. Bu amaç
doğrultusunda söz konusu envanterin çeviri formu Ankara ilinde yer alan iki devlet
lisesinin tüm sınıf düzeylerinde öğrenim görmekte olan 408 kız ve 308 erkek olmak
üzere toplam 716 öğrenciye uygulanmıştır. Envanterin bütününe ilişkin Cronbach
α katsayısı 0.86 olarak hesaplanmıştır. Yapılan bir seri Doğrulayıcı Faktör Analizi
(DFA) sonucunda envanterin faktör yapısına ilişkin tanımlanan ikinci DFA
modelinin veriye en fazla uyum sergileyen model olduğu gözlenmiştir. Tüm bu
analiz sonuçlarına dayalı olarak Durumsal Üstbiliş Envanteri’nin Türkçe formu
oluşturulmuş ve bu formunun Türk lise öğrencilerinde üstbiliş kavramını
belirlemede geçerli ve güvenilir ölçümler sağlayabileceği sonucuna ulaşılmıştır.