Tam Trafik Uyarmalı Sinyalizasyon Sistemine Gecikmede Sağlanan İyileşmeler


Creative Commons License

Balaban S., Arıkan Öztürk E.

Kent akademisi (Online), cilt.15, sa.2, ss.564-577, 2022 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 15 Sayı: 2
  • Basım Tarihi: 2022
  • Doi Numarası: 10.35674/kent.1058968
  • Dergi Adı: Kent akademisi (Online)
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.564-577
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Trafik yoğunluğundan kaynaklanan sıkışıklık, yoğun olmayan periyotlardaki gereksiz beklemeler ve zaman kayıpları dikkate alındığında, sinyalize kavşakların gerçek zamanlı olarak yönetilmesinin önemi daha iyi anlaşılır. Trafik uyarmalı sistemler, gerçek zamanlı trafik değerlerine göre süre ataması yaptıkları için, gecikmeleri minimuma indiren ve kavşak performansını artıran, günümüzde yaygın olarak kullanılan sistemlerdir. Bu çalışmada; önceki durumunda sabit zamanlı olarak çalıştırılan, daha sonra tam trafik uyarmalı sinyal sistemine dönüştürülen Polatlı Refik Cesur Kavşağı'nda taşıt başına düşen ortalama gecikme süresindeki azalmanın belirlenmesi amaçlanmaktadır. Kavşağın ilk durumundaki gecikme Webster modeli ile ikinci durumundaki gecikme ise arazi gözlemi yapılarak belirlenmiştir. Çalışmada, taşıt başına ortalama gecikmede %35 azalma sağlanabileceği ayrıca, yıllık 78 bin litre yakıt ve 190 ton CO2 emisyonu tasarrufu sağlanabileceği belirlenmiştir.

Anahtar Kelimeler: Sinyalize kavşak, Gecikme, Yakıt tüketimi, CO2 emisyonu. 

The importance of real-time control of signalized intersections is better understood when the congestion caused by traffic density, and loss of time in off-peak periods are taken into account. Traffic actuated signal control systems minimize delays and increase the performance of the intersection as they assign time according to the actual traffic volumes. These systems are widely used today. The aim of this study is to determine the decrease in the average delay per vehicle at Polatlı Refik Cesur intersection, which was converted from a pre-timed control to fully actuated control. The delay in the first case of the intersection was determined by the Webster model, and the second case was determined by field observation. In the study, it was found that a 35% reduction in the average delay per vehicle, an annual saving of 78 thousand liters of fuel, and 190 tons of CO2 emission could be achieved.

Keywords: Signalized intersection, Delay, Fuel consumption, CO2 emission.