8. Uluslararası Bilimsel Çalışmalar Kongresi(UBCAK), Ankara, Türkiye, 15 Mart 2022, ss.194-202
Bu araştırmanın amacı meslek liselerinde öğrenim
gören öğrencilerin mesleki olgunluk düzeylerinde özyeterlik inancının rolünün
incelenmesidir. Araştırma tarama deseninde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın
örneklemini ulaşılabilen ve çeşitli meslek liselerinde eğitim gören 148 erkek,
108 kız olmak üzere toplam 256 meslek lisesi öğrencisi oluşturmaktadır.
Verilerin toplanmasında Kişisel Bilgi Formu, Öğrenci Özyeterlik Ölçeği ve Mesleki Olgunluk Ölçeği
kullanılmıştır. Analizler için SPSS 25.0 paket programından
yararlanılmıştır. Öğrencilerin mesleki
olgunluk düzeylerinin özyeterlik inançlarını yordayıp yordamadığı regresyon
analizi ile incelenmiştir. Mesleki olgunluk düzeyi ve öz yeterlik inançlarının
sınıf düzeyi, sosyo- ekonomik düzey ve anne ve babanın eğitim durumuna göre
farklılaşıp farklılaşmadığına varyans analizi ile söz konusu değişkenlerin cinsiyet
açısından farklılaşıp farklılaşmadığına t testi ile bakılmıştır. Araştırma
sonucunda meslek lisesinde öğrenim gören
öğrencilerin öz yeterlik inancının mesleki olgunluk düzeylerini yordadığı bulunmuştur. Aynı zamanda öz
yeterlik inançları ve mesleki olgunluk düzeyleri cinsiyet değişkenine göre
anlamlı düzeyde farklılaştığı bulunmuştur. Sınıf düzeyi, sosyoekonomik düzey,
annenin eğitim durumu ve babanın eğitim durumu değişkenlerine ilişkin elde
edilen bulgulara bakıldığında bu değişkenlerin meslek lisesi öğrencilerinin
mesleki olgunluk düzeyi ve öz yeterlik inancına göre anlamlı düzeyde
farklılaştığı sonucuna ulaşılmıştır. Bu araştırma sonucunda okullarda verilen mesleki rehberlik
hizmetleri kapsamında öğrencilerin mesleki olgunluk düzeylerini arttırmak
amacıyla hazırlanan programlarda öğrencilerin öz yeterlik inancını artırıcı
faaliyetlere yer verilmesinin uygun olacağı önerilebilir.
This study aims to
examine the role of self-efficacy on career maturity of vocational high school
students. The research is conducted using a survey design. The sample of the study consists of a total
of 256 accessible vocational high school students from different vocational
schools, 108 of whom are female and 148 are male. Research data were collected
using Personal Information Form (PIF), Self-Efficacy Scale for Students and
Career Maturity Questionnaire. Collected data were further statistically analyzed
using SPSS 25.0 software. Whether Career
Maturity was a significant predictor of the Self-Efficacy of students was
examined by regression analysis. Accordingly, whether career maturity and
self-efficacy have differed on the basis of grade, socio-economic status of
parents and educational background were analyzed by Analysis of variance
(ANOVA). In addition, whether gender significantly affected these variables
were tested using t-tests. Research results indicated that self-efficacy of
vocational high school students was a significant predictor of their career
maturity. Furthermore, career maturity and self-efficacy were found to have
significantly differed on the basis of gender. The findings with regard to
grade, socioeconomic status and educational background of the parents indicated
that these variables significantly differentiated career maturity and
self-efficacy of vocational high school students. In accordance with the
findings of this research, it is suggested to include activities that will elevate
students’ self-efficacy in programs prepared within the scope of career
guidance services provided at schools with the aim to improve career maturity
levels of students.