MESLEK LİSELERİNDE ÖĞRENİM GÖREN ÖĞRENCİLERİN MESLEKİ OLGUNLUK DÜZEYLERİ ÜZERİNDE ÖZYETERLİK İNANCININ ROLÜ


Şıngır H., Küçükal M., Keklik H.

8. Uluslararası Bilimsel Çalışmalar Kongresi(UBCAK), Ankara, Türkiye, 15 Mart 2022, ss.194-202

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.194-202
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu araştırmanın amacı meslek liselerinde öğrenim gören öğrencilerin mesleki olgunluk düzeylerinde özyeterlik inancının rolünün incelenmesidir. Araştırma tarama deseninde gerçekleştirilmiştir.  Araştırmanın örneklemini ulaşılabilen ve çeşitli meslek liselerinde eğitim gören 148 erkek, 108 kız olmak üzere toplam 256 meslek lisesi öğrencisi oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında Kişisel Bilgi Formu, Öğrenci Özyeterlik  Ölçeği ve Mesleki Olgunluk Ölçeği kullanılmıştır. Analizler için SPSS 25.0 paket programından yararlanılmıştır.  Öğrencilerin mesleki olgunluk düzeylerinin özyeterlik inançlarını yordayıp yordamadığı regresyon analizi ile incelenmiştir. Mesleki olgunluk düzeyi ve öz yeterlik inançlarının sınıf düzeyi, sosyo- ekonomik düzey ve anne ve babanın eğitim durumuna göre farklılaşıp farklılaşmadığına varyans analizi ile söz konusu değişkenlerin cinsiyet açısından farklılaşıp farklılaşmadığına t testi ile bakılmıştır. Araştırma sonucunda meslek lisesinde öğrenim gören öğrencilerin öz yeterlik inancının mesleki olgunluk düzeylerini  yordadığı bulunmuştur. Aynı zamanda öz yeterlik inançları ve mesleki olgunluk düzeyleri cinsiyet değişkenine göre anlamlı düzeyde farklılaştığı bulunmuştur. Sınıf düzeyi, sosyoekonomik düzey, annenin eğitim durumu ve babanın eğitim durumu değişkenlerine ilişkin elde edilen bulgulara bakıldığında bu değişkenlerin meslek lisesi öğrencilerinin mesleki olgunluk düzeyi ve öz yeterlik inancına göre anlamlı düzeyde farklılaştığı sonucuna ulaşılmıştır. Bu araştırma sonucunda okullarda verilen mesleki rehberlik hizmetleri kapsamında öğrencilerin mesleki olgunluk düzeylerini arttırmak amacıyla hazırlanan programlarda öğrencilerin öz yeterlik inancını artırıcı faaliyetlere yer verilmesinin uygun olacağı önerilebilir. 

This study aims to examine the role of self-efficacy on career maturity of vocational high school students. The research is conducted using a survey design.  The sample of the study consists of a total of 256 accessible vocational high school students from different vocational schools, 108 of whom are female and 148 are male. Research data were collected using Personal Information Form (PIF), Self-Efficacy Scale for Students and Career Maturity Questionnaire. Collected data were further statistically analyzed using SPSS 25.0 software.  Whether Career Maturity was a significant predictor of the Self-Efficacy of students was examined by regression analysis. Accordingly, whether career maturity and self-efficacy have differed on the basis of grade, socio-economic status of parents and educational background were analyzed by Analysis of variance (ANOVA). In addition, whether gender significantly affected these variables were tested using t-tests. Research results indicated that self-efficacy of vocational high school students was a significant predictor of their career maturity. Furthermore, career maturity and self-efficacy were found to have significantly differed on the basis of gender. The findings with regard to grade, socioeconomic status and educational background of the parents indicated that these variables significantly differentiated career maturity and self-efficacy of vocational high school students. In accordance with the findings of this research, it is suggested to include activities that will elevate students’ self-efficacy in programs prepared within the scope of career guidance services provided at schools with the aim to improve career maturity levels of students.