Liman Çalkantılarının Sayısal Modellemesi


Eğriboyun O., Balas L.

Uluslararası Mühendislik Araştırma ve Geliştirme Dergisi, cilt.16, sa.2, ss.630-645, 2024 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Yumuşak eğim denklemine dayalı olarak geliştirilen iki farklı sayısal model, dalgakıran etrafındaki kırınım ve kıyı yapılarından yansıma kabiliyetini benzeştirmek için karşılaştırmalı olaral incelenmiştir. Modelleme araçları olarak parabolik dalga modeli REF/DIF1 ve eliptik dalga modeli RIDE kullanılmıştır. Her iki sayısal model de Doğu Karadeniz'de bulunan Darıca Balıkçı Limanı'na uygulanmıştır. Limanda rıhtım duvarları, taş dolgu dalgakıranlar ve kızaklar gibi farklı yansıtıcı yapılar kullanılmıştır. REF/DIF-1 modelinin parabolik yaklaşım nedeniyle dalga kırınımını düzgün bir şekilde simüle edemediği sonucuna varılmıştır. Bununla birlikte, RIDE modeli, yansıtıcı yapılardan kaynaklanan güçlü kırınım ve yansımayı başarılı bir şekilde benzeştirebilmektedir.
Two numerical models, developed on the basis of an equation of mild slope, have been compared to analyze the ability of diffraction from breakwaters and reflection from coastal structures. The parabolic wave model REF/DIF1 and the elliptic wave model RIDE are used as the modeling tools. Both numerical models are applied to Darıca Fishery Port located at the Eastern Black Sea of Turkey. Different reflective structures have been used, such as quay walls, rock armor breakwater, and slipways in the port. It has been concluded that REF/DIF-1 model can not simulate wave diffraction properly due to the parabolic approximation. However, the RIDE model can successfully handle strong diffraction and reflection from reflective structures.