TÜBAV Bilim Dergisi, cilt.12, sa.2, ss.30-40, 2019 (Hakemli Dergi)
Bu araştırmada, eğitim fakültesinde öğrenim gören sınıf öğretmeni adaylarının sanal ortamda zorbalık yapma ve
zorbalığa maruz kalma durumlarının incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma genel tarama modelinde betimsel bir
çalışmadır. Araştırmanın örneklemini İç Anadolu’da bir devlet üniversitesinde Sınıf Eğitimi Anabilim Dalında 1., 2.,
3. ve 4. sınıf düzeylerinde öğrenim gören toplam 283 öğrenci oluşturmuştur. Evren sayısının belirlenmesi için; ÖSYS
Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzundaki ilgili devlet üniversitesinin kontenjan sayıları temel
alınmıştır. Amaçlı örnekleme ile evreni oluşturan 360 kişiye ulaşılmak hedeflenmiştir. Gönüllü katılım esasına dayalı
olarak yürütülen araştırmada; katılmak istemeyenler, veri toplama araçlarını eksik veya hatalı yanıtlamış olanlar, veri
toplama sürecinde devamsızlığı bulunan öğretmen adayları çıkarıldıktan sonra nihai olarak ulaşılan 283 kişiye
uygulanan veri toplama araçları değerlendirmeye alınmıştır. Veri toplama araçları, araştırmacılar tarafından
hazırlanan “Kişisel Bilgi Anket Formu” ile Ayas ve Horzum tarafından 2010 yılında geliştirilmiş olan ve iletişime
geçilerek gerekli izinlerin alınmış olduğu “Sanal Zorba/Kurban Ölçeği” dir. Elde edilen veriler alt amaçlar
doğrultusunda SPSS21 programı kullanılarak analiz edilmiştir. Sınıf öğretmeni adaylarının sanal ortamda zorbalık
yapma ve zorbalığa maruz kalma düzeylerinin düşük düzeylerde olduğu tespit edilmiştir.
In this study, it was aimed to investigate the bullying and bullying status of the teacher candidates studying in the
faculty of education in a virtual environment. The sample of the study consisted of 283 students studying at the 1st, 2nd,
3rd and 4th grades in the Department of Class Education at a public university in Central Anatolia. For determining
the number of the universe; The number of quotas of the selected state university is based on the ÖSYS Higher Education
Programs and Quotas Guide. Two data collection tools were used. The first is the "Kişisel Bilgi Anket Formu"
developed by the researchers. The second one is the “Sanal Zorba/Kurban Ölçeği” developed by Ayas and Horzum in
2010, where the necessary permissions were obtained by contacting. The data were analyzed by using SPSS21 program
for sub-purposes. As a result of the research, it was found that the level of bullying and bullying status of the teacher
candidates in the virtual environment and the level of bullying were at low levels.