International Journal of Research in Fine Arts Education, cilt.2, sa.1, ss.36-63, 2019 (Hakemli Dergi)
ÖZET
Görsel sanatlar eğitimi; bireyi bütün yönleri ile ele alan, estetik duyarlılığını arttıran ve
yaratıcılığını destekleyen gelişimsel bir yaklaşımı benimser. Bireyin doğumuyla başlayan
sanatsal gelişim, sanat eğitimi yoluyla çocuğun aşamalı olarak gelişimini sağlamaktadır.
Bu aşamalar sırası ile; 2-4 yaş karalama dönemi, 4-7 yaş şema öncesi dönem, 7-9 yaş
şematik dönem, 9-12 gerçekçilik dönemi ve 12-14 yaş doğalcılık (mantık) dönemi olarak
gruplandırılmaktadır. Bu araştırma; devlet okulunda yedinci sınıfta okuyan, okul dışı
zamanlarda kağıt toplayarak çalışan 10 öğrenci ve okulda normal öğrenimini sürdüren 10
öğrenci olmak üzere toplam 20 öğrenci üzerinde yapılmıştır. Amaç; dezavantajlı çocuklar
içerisinde yer alan sokakta çalışan çocukların, akranlarına göre değerlendirilip hangi
sanatsal gelişim evresinde olduğunu belirlemektir. Bu çalışmada, betimsel tarama yöntem
olarak seçilmiştir. Çalışmada öncelikle literatür taraması yapılmıştır. Sanatsal gelişim
evrelerini anlatan bilimsel yayınlar araştırılmıştır. 7.sınıf kazanımları incelenmiş,
kazanımlar doğrultusunda hazırlanan değerlendirme formu, gerekli düzenlemeler
yapılarak uygulamaya hazır hale getirilmiştir. Öğrenci tanıma formu öğrencilere
dağıtılmış ve öğrencilerin ailesi, sosyo-ekonomik durumları ile ilgili bilgi (örneğin eğitim
ve gelir seviyesi vb.) toplanmıştır. Bu kapsamda; 20 kişilik öğrenci grubuna “Ailemizle
birlikte bir gün” konulu resim çalışması görsel sanatlar dersinde yaptırılmıştır.
Araştırmacı tarafından geliştirilen dereceli puanlama anahtarı öğrencilerin resimleri
incelenerek puanlandırılmıştır. Bu çalışma sonunda, okul dışı zamanlarda kağıt toplayan
çocukların sanatsal gelişimlerinin, akranlarına göre geride olduğu görülmüştür. Çocuğun
sanatsal gelişim evrelerine göre; dezavantajlı grubun 4-7 yaş şema öncesi dönem
özellikleri gösterdiği tespit edilmiştir. Bu dönemin en karakteristik özellikleri insan
formlarının kaba ve sembolik oluşu ve nesnelerin kağıt üzerinde gelişigüzel
sıralanmasıdır. Bu ve benzeri özelliklerin tamamı dezavantajlı çocukların resimlerinde
izlenmiştir. Akranlarının resimleri ise, 11-13 yaş mantık dönemin özelliklerini
göstermiştir. Bu araştırma kapsamında, büyük kentlere göçün yarattığı sorunların sanat
eğitimine yansımaları tartışılmıştır. Öğrencilerin, okuldan sonra destek eğitim sağlanarak
sanatsal gelişimlerindeki eksikliğin giderilmesi için fırsat verilmesi önerilmiştir. Bu
bulgular ışığında kağıt toplayan çocukların eğitim olanaklarından yeterince
yararlanamadıkları, okula düzenli devam edemedikleri, sosyo-ekonomik ve kültürel
eksiklikleri nedeniyle, sanatsal gelişimlerinin akranları ile paralel bir gelişim
göstermediği sonucuna varılmıştır. Okul dışı zamanlarda çalışan çocukların temel
ihtiyaçlarının karşılanıp, yetenekleri doğrultusunda desteklenip, mesleki eğitime
yönlendirilmeleri gerektiği tartışılmıştır.