Avrupa Üniversiteler Birliği Kurumsal Değerlendirme Raporlarında Yer Alan Tespitler ve Öğretim Üyelerinin İyileştirme Önerilerine Katılım Düzeyleri


Çalık T., Bumin Süzen Z.

Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, cilt.19, sa.3, ss.355-390, 2013 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 19 Sayı: 3
  • Basım Tarihi: 2013
  • Dergi Adı: Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.355-390
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu araştırma; Ankara, Gazi, Hacettepe ve Orta Doğu Teknik Üniversitelerinin kurumsal değerlendirme raporlarında; yönetim, finansman, araştırma, eğitim, dış paydaşlar ve uluslararası açılar konularında yapılan tespitleri ortaya koymaktadır. Araştırma; aynı zamanda raporlarda yer alan iyileştirme önerilerine öğretim üyelerinin katılım düzeylerini incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırmanın örneklemini, Gazi, Hacettepe ve Orta Doğu Teknik Üniversitelerinin eğitim, fen, sağlık ve sosyal bilimler alanlarında öğretim üyesi sayısı açısından en büyük fakültelerinde görev yapan 420 öğretim üyesi oluşturmaktadır. Öğretim üyelerinin raporlarda yer alan iyileştirme önerilerine ilişkin görüşleri araştırmacı tarafından geliştirilen bir anket ile toplanmış ve öğretim üyelerinin görev yaptıkları üniversite, çalıştıkları alan, unvan ve yöneticilik deneyimine göre görüşleri arasında farklılık olup olmadığı irdelenmiştir. Verilerin değerlendirilmesinde dağılımları tanımlayıcı ölçütlerden; aritmetik ortalama ve standart sapma değerleri kullanılmıştır. Đki ortalama arası önem kontrolü için Mann-Whitney U testi, üç ya da üçten fazla ortalamanın karşılaştırılması gereken durumlarda tek yönlü varyans analizi (ANOVA) uygulanmıştır. ANOVA sonucunda gruplar arasında anlamlı farklılıkların çıkması durumunda farkın temelde hangi gruplar arasında olduğunu belirlemek amacıyla Tukey-HSD çoklu karşılaştırma testi yapılmıştır. Araştırma sonuçları, iyileştirme önerilerine katılım bakımından üniversiteler arasında tüm boyutlarda anlamlı bir farklılık olduğunu göstermiştir. Orta Doğu Teknik Üniversitesi tüm boyutlarda önerilere en az katılımın olduğu üniversite olmuştur. Öğretim üyelerinin unvanları bakımından önerilere katılım düzeyleri arasında anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Çalışma alanı bakımından ise araştırma/eğitim ile dış paydaşlar/uluslararası açılar boyutlarında eğitim bilimleri alanında çalışan öğretim üyelerinin önerilere daha çok katıldığı görülmüştür. Ayrıca yönetimde bulunanların dış paydaşlar/uluslararası açılar boyutundaki önerilere katılım düzeylerinin bulunmayanlara göre daha yüksek olduğu gözlenmiştir. 

This research presents findings from institutional evaluation reports of Ankara, Gazi, Hacettepe and Middle East Technical Universities in five dimensions namely governance, finance, research, education and stakeholders/international aspects. The research also aims to put forward academic staff’s views on improvement recommendations mentioned in evaluation reports. Research sample are 420 academic staff employed in the biggest faculties in terms of staff numbers in educational, natural, health and social sciences areas. Views of academic staff were gathered by a questionnaire developed by the researcher. The study evaluates academic staff’s views according to their universities, titles, disciplines and administrative experiences. Likert scale is used to evaluate academic staff’s participation rates to recommendations. In the evaluation of the data, arithmetic mean and standard deviation values are given. To compare means and significance controls Mann - Whitney U test and oneway ANOVA methods were used. Tukey-HSD multiple comparison test was used to define the source of difference between groups in ANOVA results. Research results show that in all five of the dimensions there is a significant difference between the participation rates of the universities. Middle East Technical University has the lowest participation rate to recommendations in all dimensions. The difference between participation rates according to staff’s titles is insignificant. In educational sciences participation rates in research/education and external stakeholders/international perspective dimensions are higher. It is also observed that staff with administrative experience agrees with the recommendations in external stakeholders/international perspectives dimension with a higher rate.