2018 Yılı Türkiye Fizik Öğretim Programı ile Uluslararası Bakalorya Fizik Öğretim Programının Bazı Değişkenler Bakımından Karşılaştırılması


Creative Commons License

Türk O., Ünsal Y.

Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi (GEFAD), cilt.44, sa.2, ss.921-945, 2024 (Hakemli Dergi)

Özet

Bu çalışmada, Uluslararası Bakalorya Diploma Programı Fizik Öğretim Programı ile 2018 yılından itibaren Türkiye’de ortaöğretim kurumlarında uygulanmakta olan fizik öğretim programı; amaçlar, içerik, öğrenme ve öğretme yöntemleri ve ölçme-değerlendirme bakımından karşılaştırılmıştır. Çalışmada nitel araştırma yönteminin içinde yer alan doküman incelemesine dayalı tarama modeli kullanılmıştır. İncelenen fizik öğretim programlarından elde edilen verilerin analizi, içerik analizine göre yapılmıştır. Araştırma sonucunda, incelenen her iki fizik öğretim programının amaçlar bakımından büyük ölçüde benzer olduğu, içerik bakımından iki programın örtüştüğü görülmüştür. Ulusal programdaki fizik öğretim programının kazanım ve ders saatlerinin, IB-DP fizik öğretim programından daha fazla olduğu ifade edilmiştir. Öğrenme ve öğretme süreçleri bakımın iki programın farklı olduğu ve ölçme değerlendirme yaklaşımları bakımından benzerlik gösterdiği ifade edilmiştir. 

In this study, the physics curriculum of the International Baccalaureate Diploma Programme (IBDP) and the physics curriculum implemented in secondary education institutions in Turkey since 2018 were compared in terms of objectives, content, learning and teaching methods, and assessment and evaluation. A scanning model based on document analysis was used in the research. The analysis of the data was carried out according to content analysis. Both curricula were compared in terms of objectives, subject contents, teaching and learning approaches and measurement-evaluation approaches, and their similarities and differences. As a result of the research, it was seen that both physics teaching programs examined were largely similar in terms of aims and objectives, and that the two programs overlapped in terms of subject and content. It has been determined that the aims and course hours of the physics curriculum in the national program are higher than the IB-DP physics curriculum. It has also been stated that they are different in terms of learning and teaching processes, but similar in terms of measurement and evaluation approaches.