Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi (GEFAD), cilt.44, sa.2, ss.921-945, 2024 (Hakemli Dergi)
Bu çalışmada, Uluslararası Bakalorya Diploma Programı Fizik Öğretim Programı ile 2018
yılından itibaren Türkiye’de ortaöğretim kurumlarında uygulanmakta olan fizik öğretim
programı; amaçlar, içerik, öğrenme ve öğretme yöntemleri ve ölçme-değerlendirme bakımından
karşılaştırılmıştır. Çalışmada nitel araştırma yönteminin içinde yer alan doküman incelemesine
dayalı tarama modeli kullanılmıştır. İncelenen fizik öğretim programlarından elde edilen
verilerin analizi, içerik analizine göre yapılmıştır. Araştırma sonucunda, incelenen her iki fizik
öğretim programının amaçlar bakımından büyük ölçüde benzer olduğu, içerik bakımından iki
programın örtüştüğü görülmüştür. Ulusal programdaki fizik öğretim programının kazanım ve
ders saatlerinin, IB-DP fizik öğretim programından daha fazla olduğu ifade edilmiştir. Öğrenme
ve öğretme süreçleri bakımın iki programın farklı olduğu ve ölçme değerlendirme yaklaşımları
bakımından benzerlik gösterdiği ifade edilmiştir.
In this study, the physics curriculum of the International Baccalaureate Diploma Programme (IBDP) and the physics curriculum implemented in secondary education institutions in Turkey since
2018 were compared in terms of objectives, content, learning and teaching methods, and
assessment and evaluation. A scanning model based on document analysis was used in the
research. The analysis of the data was carried out according to content analysis. Both curricula
were compared in terms of objectives, subject contents, teaching and learning approaches and
measurement-evaluation approaches, and their similarities and differences. As a result of the
research, it was seen that both physics teaching programs examined were largely similar in terms
of aims and objectives, and that the two programs overlapped in terms of subject and content. It
has been determined that the aims and course hours of the physics curriculum in the national
program are higher than the IB-DP physics curriculum. It has also been stated that they are
different in terms of learning and teaching processes, but similar in terms of measurement and
evaluation approaches.