İstanbul Aydın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.6, sa.2, ss.151-173, 2020 (Hakemli Dergi)
Bu çalışmanın amacı; üstün yetenekli öğrenciler ile velilerinin epistemolojik inanç profillerinin belirlenmesi ve karşılaştırılmasıdır. Bu amaçla çalışmada deneysel olmayan nicel araştırma yöntemlerinden karşılaştırmalı araştırma deseni benimsenmiştir. Çalışmaya Bursa ili sınırları içerisinde yer alan bir Bilim ve Sanat Merkezi’nde (BİLSEM) öğrenim gören üstün yetenekli öğrenciler (n = 25) ve bu öğrencilerin velileri (n = 25) katılım sağlamaktadır. Çalışmada katılımcıların epistemolojik inançları alan-bağımsız bir senaryo (vignette) ile ölçülmeye çalışılmış ve gerçekleştirilen yarı yapılandırılmış mülakatlar yoluyla elde edilen verilere yönelik katılımcıların teyidi sağlanmıştır. Çalışmada elde edilen veriler betimsel analiz yöntemi ile analiz edilmiştir. Değerlendirmeciler arası uyuma ilişkin güvenirlik değeri %96 olarak belirlenmiştir. Araştırmanın sonucunda, hem üstün yetenekli öğrenciler hem de velileri için örneklemin genelinde kesinlikçi (absolutist) epistemolojik inanç profilinin hâkim olduğu ve üstün yetenekli öğrencilerin epistemolojik inanç profillerinin velilerinin epistemolojik inanç profilleriyle benzerlik gösterdiği tespit edilmiştir. Bu bağlamda, üstün yetenekli fen eğitimi literatüründe öğrenci ve velilerin epistemolojik inançlarını odağa alan çalışmaların artırılması önerilmektedir.