Sosyoloji Öğretiminde Ziya Gökalp'in Önemi


Aslan G.

Avrasya 11. Uluslararası Sosyal Bilimler Kongresi, Toskent, Özbekistan, 1 - 05 Ağustos 2024, ss.137-142

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Toskent
  • Basıldığı Ülke: Özbekistan
  • Sayfa Sayıları: ss.137-142
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

İnsan sosyal bir varlıktır. İnsanların bir arada yaşamalarının sonucu olarak meydana gelen kültür, medeniyet, toplumsal değerler gibi insan ürünü olan manevi unsurlar insanlık var olduğu sürece önemini koruyacaktır. Toplumsal ilişkiler sonucu oluşturulan bu değerlerin korunması, gerektiğinde toplumdaki değişimlere göre evrilmesi ve değişmesi sosyolojinin temel konusunu oluşturmaktadır. Bu bağlamda sosyoloji bilimi insanlık var olduğu sürece önemini koruyacak olan bilim dallarından biridir. İnsanların içinde yaşadıkları toplumu anlamaları, olaylar arasında doğru ve tutarlı neden sonuç ilişkisi kurabilmeleri, olaylara çok yönlü bakabilmeleri de sosyoloji öğretimi ile mümkündür. Sosyoloji öğretimi bireylere yaşamları boyunca kullanabilecekleri çok yönlü düşünme, olaylar arasında neden sonuç ilişkisi kurabilme gibi bir takım özelliklerin kazandırılmasında oldukça büyük öneme sahiptir. Dolayısıyla sosyoloji öğretiminin Türkiye’deki gelişiminin izlenmesi de önemlidir. Bu amaçla nitel araştırma yönteminden yararlanılan araştırma kapsamında sosyolojinin Türkiye’de gelişmesini sağlayan Ziya Gökalp’in sosyoloji öğretimi ile ilgili faaliyetlerine yer verilmiştir. Araştırmada sosyoloji öğretiminde Ziya Gökalp’in yerinin büyük olduğu, Türkiye’deki sosyoloji öğretiminin Ziya Gökalp ile başladığı bulgularına rastlanılmıştır.