Social Sciences Studies Journal, cilt.6, sa.61, ss.1758-1771, 2020 (Hakemli Dergi)
Tarih
sayfalarına bakıldığında kadın ve erkek arasındaki eşitsizlikler,
kadını düşünsel anlamda da adaletsizlik, bir güç kıyaslaması ile
cinsiyet bakımından hep ikinci plana atılmıştır. Doğu ve batı
toplumlarında da ‘‘erkek’’ olgusu her daim çok önemli olmuştur. Toplumun
önemli yapı taşlarından birisi olan ‘‘kadın’’ ise geçmiş dönemlerden
günümüze kadar bu farklı sosyal eşitsizlikler içerisinde daima yer
almıştır. Bu bağlamda kadının yaşadığı zorluklar, sosyoloji, psikoloji
ve felsefe gibi bilimsel alanlar içerisinde ele alınırken, sanat
alanında da farklı şekillerde değerlendirilmiştir. Kadın ve sanat
kavramlarına toplumların bakış açıları yüzyıllardır değişkenlik gösterse
de bu süreç günümüzde de aynı şekilde devam etmektedir. Dolayısıyla
sanatta da kadın imgesi, cinsiyet ve bedeni üzerinden, kadın haklarına
yönelik yürütülen politikalarla, kadının toplumsal hayattaki varlığı
farklı açılardan ele alınarak incelenmiştir. Günümüzde performans sanatı
ile kadın imgesi birçok alanlarda olduğu gibi toplumsal konular
içerisinde yer almaktadır. ‘‘Tiyatro, görsel sanatlar, dans ve müzik
gibi farklı disiplinler arasındaki sınırları ortadan kaldırmayı
amaçlayan performans sanatı ile kadın olgusu aktarılmak istenen temel
düşünceler içerisinde ifade edilmiştir’’(Kılınç, 2007: 36). Bu
araştırmada, geçmiş ile günümüz zaman dilimi içerisinde kadın figürünün
toplumdaki konumunun, psikolojik ve sosyal boyutunun performans sanatı
ile ortaya çıkarılması amaçlanmıştır. Bu kapsamda çalışma, performans
sanatı ile ilgilenen Türk sanatçısı Elçin Acun’un, sanatında kadın
bedenini kullanarak kadının toplumdaki yerini vurguladığı eserleri ile
sınırlı tutulmuştur. Ayrıca yöntem olarak nitel araştırma modeli tekniği
içerisinde literatür tarama ve eser inceleme yöntemi kullanılmıştır.
Anahtar Kelimeler: Performans Sanatı, Video Enstalasyon, Elçin Acun
When
looking at the pages of history, inequalities between men and women,
injustice in the intellectual sense, have always been pushed women into
the backround in terms of gender with a power comparison. The phenomenon
of "men" has always been very important in the eastern and western
societies. "Women", which is one of the important building blocks of the
society, has always been among these different social inequalities
since the past. In this context, while the difficulties experienced by
women are addressed in scientific fields such as sociology, psychology
and philosophy, they are evaluated in different ways in the field of
art. Although the perspectives of societies on the concepts of women and
art have been varied for centuries, this process continues in the same
way today. Thus, in art, the image of women has been analyzed through
gender and body, policies carried out towards women's rights, and the
existence of women in social life has been examined from different
perspectives. Today, the art of performance and the image of women are
in social issues as in many other fields. Together with the performance
art, which aimed at eliminating the boundaries between different
disciplines such as theater, visual arts, dance and music. The
phenomenon of women is expressed in the funamental thoughts which are
desired to be conveyed (Kılınç, 2007: 36). In this study, it is aimed to
reveal the position, psychological and social dimension of the female
figure in the society with performance art in the past and present time
frame. In this context, the study was limited to how the Turkish artist
Elçin Acun, who was interested in performance art, emphasized the place
of women in society by using the female body in her art. This research
is limited to Turkish artist Elçin Acun, who is interested in
performance art, uses the female body in her art and wants to emphasize
the place of women in society. In addition, literature review and work
analysis method were used in the qualitative research model technique.
Key Words: Performance Art, Installation, Elçin Acun