Resimli Öykü Kitaplarının Problem Çözme Becerileri Açısından İncelenmesi


BALABAN G. G., AYDOGAN Y.

Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, cilt.23, sa.2, ss.1625-1647, 2025 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 23 Sayı: 2
  • Basım Tarihi: 2025
  • Doi Numarası: 10.37217/tebd.1626111
  • Dergi Adı: Türk Eğitim Bilimleri Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.1625-1647
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Araştırmada, okul öncesi dönem çocuklarına yönelik resimli öykü kitaplarındaki problem çözme becerilerine ilişkin unsurların incelenmesi amaçlanmıştır. Nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi kullanılan çalışmanın veri kaynağı, amaçlı (ölçüt) örnekleme yöntemi ile belirlenmiştir. Veri kaynağını 2010-2023 yılları arasında yayımlanan 150 resimli öykü kitabı oluşturmuştur. Öykü kitaplarında problem çözme unsurlarının belirlenmesinde Problem Çözme Becerileri Ölçeği temel alınmıştır. Resimli öykü kitapları ölçek bağlamında problem çözme sürecinde yer alan on alt boyut çerçevesinde değerlendirilmiştir. Elde edilen bulgular on alt boyuta ilişkin temalar hâlinde verilmiştir. Araştırma bulgularına göre resimli öykü kitaplarında problem çözme unsurlarına farklı düzeylerde yer verildiği belirlenmiştir. Bu alt boyutlardan problemi fark etme ve problemi tanımlamaya ilişkin unsurlara tüm kitaplarda rastlanırken çözüm için bilgilerin yeterliliğine karar verme ve eylemlerin sonucunu tahmin etmeye ilişkin unsurlar az sayıdaki kitapta yer almıştır. Araştırmada sonuç olarak incelenen resimli öykü kitaplarının merak uyandırıcı ögeler taşıdığı, ilgi çekici nitelikte olduğu ve problem çözme becerilerine ilişkin kavramların olumlu katkı sunduğu belirlenmiştir.
The aim of the study is to analyze the elements related to problem solving skills, in picture story books for preschool children. The study was based on document analysis –a qualitative research method–, with data being obtained by purposive (criterion) sampling. 150 picture story books published in the period between 2010 and 2023 were used as the data source. The Problem Solving Skills Scale was used as the basis for identifying the problem solving elements in the story books. Using the scale, the picture story books were evaluated on 10 sub-dimensions of the problem solving process. The findings were presented as themes related to these ten sub-dimensions. According to the analysis, problem solving elements were included in picture story books at various levels. Among the sub-dimensions analyzed, elements related to recognizing the problem and defining the problem were found in all books, while elements related to assessing the available information for the solution and predicting the outcome of actions were found in only a small number of books. In conclusion, it was determined that the picture story books analyzed contained intriguing elements, were interesting and contributed positively to the concepts related to problem solving skills.