Eğitimde Yapay Zeka (YZ) Sohbet Robotları: Sistematik Literatür Taraması


Tosun C., Erdemir Z. G., Gökçearslan Ş.

16. International Computer and Instructional Technologies Symposium, Eskişehir, Türkiye, 26 - 28 Ekim 2023, ss.1-2

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Eskişehir
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.1-2
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Günümüzde eğitim alanında karşımıza çıkan yapay zeka (YZ) uygulamaları önemli

dönüşümlere işaret etmektedir. Yapay zeka, geçmişi ilk bilgisayarlara kadar uzanan bir

teknolojidir. Yapay zekanın eğitimde kullanımında özellikle sohbet robotları gibi özgün

uygulamalar öne çıkmaktadır. Sohbet robotları için “konuşma aracıları”, “konuşma

eğitmenleri” veya kısaca “bot” adları kullanılmaktadır (Pérez ve diğerleri, 2020). Sohbet

robotları, iletişim süreçlerini metin veya ses yoluyla taklit etmeyi amaçlayan ve kullanıcıların

sorularına insan benzeri doğru cevaplar verme yeteneğiyle karakterize edilen yapay zeka

programlarının bir türünü oluşturur. Bu robotlar, kullanıcılarla etkileşimde bulunurken

genellikle bir veri tabanındaki anahtar kelimeleri ve yapıları kullanarak iletişimi taklit ederler

(Nilsson, 2018). Sohbet robotları, aynı zamanda doğal dil işleme (NLP) uygulamalarının bir

uzantısı olarak kabul edilir. Bu, insanlarla iletişim kurma yetenekleri üzerine odaklanan bir

alanı ifade etmektedir. Günümüzde yapay zeka destekli sohbet robotları, üretken yapay zeka

olarak bilinen dil modelleri sayesinde dünya çapında yaygın olarak kullanılmakta ve

popülaritesi hızla artmaktadır. Yapay zeka teknolojileri geliştikçe, yapay zeka destekli sohbet

robotları pazarlama, müşteri hizmetleri, teknik destek ve eğitim gibi çeşitli ihtiyaç ve amaçlar

için kullanılmaktadır (Smutny & Schreiberova, 2020). Üretken yapay zeka teknolojileri olarak

kategorize edilen yapay zeka sohbet robotları öğretme ve öğrenme süreçlerini, yöntemlerini

alışılmadık bir şekilde etkileme potansiyeline sahip olduğundan eğitimcilerin yeni düşünme

yolları geliştirmelerini ve dönüşüme ayak uydurmalarını, teknolojinin potansiyel faydalarının

dikkatli ve temkinli bir şekilde kullanmaları gerektiği vurgulamaktadır (Bozkurt, 2023). Yapay

zeka sohbet robotları, öğrenme faaliyetlerini desteklemek için farklı özelliklere sahip bir

teknoloji aracı olarak eğitimdeki dönüşüme işaret etmektedir. Bu aracın eğitimde kullanımı

artan öğrenci katılımı, iş birliği ve erişim gibi çok sayıda potansiyele sahiptir. Ancak bu araç,

özellikle bilimsel dürüstlük ve akademik intihalle ilgili olarak bir dizi yeni sorun ve kaygıyı

beraberinde getirebileceğini de belirtmek önemlidir (Cotton ve diğerleri, 2023). Yapay zekâ

sohbet robotlarının eğitimde kullanımına ilişkin araştırmalarda dil ve insanlar ön planda yer

almaktadır. Yapay zeka sohbet robotları arasında ChatGPT diğer araçlara göre ön planda

gibi görünse de yüzlerce yapay zeka sohbet robotunun farklı özellikleri farklı

öğrenme/öğretme etkinliklerinde kullanılabilmektedir. Yapay zeka sohbet robotları

üniversiteler, K12 okulları ve diğer eğitim kuruluşları tarafından yoğun ilgi görmektedir. Bunun

sonucunda eğitimde yapay zeka sohbet robotlarının kullanımına yönelik araştırmalar hızla

artış göstermektedir. Uluslararası araştırmaların sistematik olarak incelenmesi, hangi

değişkenlere odaklanıldığını belirlemek, güçlü yönleri belirlemek ve bunları araştırmak için


yol gösterici bir araştırma alanıdır. Teknolojik gelişmeler ve teknolojinin eğitimde kullanımına

ilişkin araştırmaların sistematik analizi, alana/konuya genel bir bakış sunması açısından

gelecekteki çalışmalara ışık tutmaktadır (Hsu vd., 2013). Yeni teknolojilerin eğitimdeki

etkilerine ilişkin araştırmalar devam ederken güncel birçok teknolojinin sistematik analizlerine

yer verilmektedir. Artırılmış gerçeklik (Akçayır ve Akçayır, 2017), yapay zeka (Chen vd.,

2020), çevrimiçi ve uzaktan eğitimde yapay zeka (Dogan vd., 2023), Nesnelerin İnterneti

(IoT) (Kassab vd., 2020), sanal gerçeklik (Kavanagh ve diğerleri, 2017), blockchain

uygulamaları (Delgado-von-Eitzen ve diğerleri, 2021) bunların arasında yer almaktadır. Her

ne kadar araştırmacıların yapay zeka chatbotlarının eğitim ve diğer alanlarda kullanımına

olan ilgisi artıyor olsa da gelecekte yapılacak araştırmalara yönelik sistematik inceleme

çalışmaları yapılması ve yapay zeka chatbot teknolojileri ile değişimin yarattığı kafa

karışıklığının giderilmesi ve araştırma açığının giderilmesinin önemli olduğu

değerlendirilmektedir (Dwivedi ve diğerleri, 2023). Literatürde, çeşitli uluslararası veri

tabanlarında chatbotlar ve konuşma aracıları hakkında 53 makalenin sistematik bir literatür

taraması bulunmuştur (Okonkwo ve Ade-Ibijola, 2021). Özellikle yapay zeka sohbet

robotlarına ilişkin sınırlı sayıda sistematik literatür taraması bulunmaktadır. Bu bağlamda

mevcut çalışmanın amacı eğitim araştırma kategorisinde yer alan yapay zeka chatbotlarının

sistematik bir incelemesini yapmak ve araştırmayı metodolojik açıdan incelemektir.

Araştırmada eğitim kategorisinde yayınlanan SSCI indeksli makaleden oluşan bir örneklem

ile sistematik literatür taraması gerçekleştirilmiştir. Seçilen çalışmalar kapsamında, bu aracın

öğrenci ve eğitimciler için avantaj ve dezavantajlarının yanı sıra kullanılan sohbet robotu türü,

yıl, anahtar kelime ve yöntem analiz edilmiştir. Tarama 12 Nisan 2023’ü kapsamaktadır. "

sohbet ve yapay zeka" aramasında 821 makaleye ulaşılmıştır. Eğitim disiplini ve SSCI

makaleleri dahil edilip, bildiriler hariç tutulduğunda 37 makale tam metnine ulaşılmıştır.

Araştırma yöntemindeki sınıflandırma Sözbilir ve diğerininin (2012) Makale Sınıflandırma

Formu'na dayanmaktadır. Öğeler arasındaki bağlantıların incelenmesine olanak sağlaması

nedeniyle bu araştırmanın amaçlarına uygun olarak içerik analizi tercih edilmiştir. Verilerin

kodlanması için Tech'in 8 adımı kullanılmıştır (Tesch, 2013). Verilerin analizinde

frekans/yüzde değerlerinden yararlanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, sırasıyla en sık

“sohbet robotu”, “eğitim”, “yapay zeka” anahtar kelimelerinin kullanıldığı; çalışmalardaki

yaygın olarak kullanılan araçların ChatGPT, Ellie ve diğer yapay zeka sohbet robotları olduğu

tespit edilmiştir. Yayınlar 2022 yılından itibaren artmaktadır. En çok tercih edilen yöntem yarı

deneysel araştırma; en sık kullanılan veri toplama aracının mülakat/görüşme olduğu

görülmüştür. Yaygın olarak frekans/yüzde analizi yapılmıştır. Yayınlarda en sık lisans

öğrencileri ile örnekleme yapılmıştır. En çok kullanılan örneklem büyüklüğünün ise “31-100”

aralığında olduğu görülmektedir. Eğitimde yapay zeka sohbet robotlarının avantajları

arasında öğrenmede motivasyon artışı, dil becerisi gelişimi en yaygın temalar olarak

belirlenmiştir. Dezavantajları ise sınırlı etkileşim ve geri bildirim ile yanıltıcı cevaplar, veri

koruma ve intihal problemleridir. Eğitimde yapay zekaya dayalı sohbet robotlarının öğrenci

performansını ve motivasyonunu artırma, eğitmen iş yükünü azaltma ve eğitim kaynaklarını

iyileştirme konusundaki avantajları, bu aracın öğrenme ile ilgili sorunları çözmek için

kullanılabilecek bir öğretim teknolojisi aracı olduğunu göstermektedir. Bu doğrultuda

araştırma sonuçları tematik ve yöntemsel bağlamda tartışılmış, öneriler sunulmuştur.