Diş Hekimlerinin Gömülü Yirmi Yaş Diş Çekiminde Antibiyotik Kullanımı Hakkında Bilgi, Düşünce ve Davranışlarının Değerlendirilmesi


Saat Z. N., Alpaslan G. H.

ADO Klinik Bilimler Dergisi (online), cilt.13, sa.2, ss.347-357, 2024 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 13 Sayı: 2
  • Basım Tarihi: 2024
  • Dergi Adı: ADO Klinik Bilimler Dergisi (online)
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.347-357
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Amaç: Bu çalışmanın amacı gömülü yirmi yaş diş çekiminde diş hekimlerinin antibiyotik kullanımı hakkında bilgi, düşünce, davranış ve antibiyotik kullanımı yaklaşımlarının değerlendirilmesidir.
Gereç ve Yöntem: Çalışmaya katılan 468 diş hekimine 36 sorudan oluşan demografik bilgiler, gömülü yirmi yaş diş çekimi endikasyonları, oluşabilecek komplikasyonlar, reçete edilen ilaçlar ve kullanım süreleri, ilaç seçimindeki kriterleri, preoperatif ve postoperatif dönemdeki yaklaşımları, radyolojik değerlendirme kriterleri ile ilgili sorulardan oluşan anket formu uygulanmıştır. Kategorik veriler arasında ilişkinin tespiti için Ki-kare ve Fisher Ki-kare analizi kullanılmıştır. Yapılan tüm istatiksel analizlerde anlamlılık düzeyi 0.05 olarak kabul edilmiştir.
Bulgular: Diş hekimlerinin klinik deneyimlerinin antibiyotik seçimlerini etkilediği görülmüştür. Penisilin alerjisi olan hastalar için, diş hekimleri genellikle klindamisin veya metronidazol gibi penisiline alternatif antibiyotik seçimleri yapmışlardır. Antibiyotik seçiminde tercih nedenleri de antibiyotik seçimlerini etkilemiştir. Diş hekimleri, mezuniyet öncesi eğitimlerinde öğrendikleri bilgilere dayanarak, konu ile ilgili yazılmış olan klinik rehberlerden yararlanarak veya risk almamak için mutlaka klavulonik asit veya sulbaktam ile kombine edilmiş antibiyotikleri kullanarak antibiyotik seçimleri yapmışlardır (p<0.05).
Sonuç: Çalışma kapsamında elde edilen bulgular diş hekimlerinin gömülü yirmi yaş diş çekiminde antibiyotik kullanımı farkındalığının artırılmasının önemli olduğunu ortaya koymaktadır. Ayrıca çalışma sonucunda ülkemizde akılcı ilaç kullanımı ile ilgili eğitim stratejilerinin özellikle öğrencilik döneminden itibaren oluşturulması gerektiği önerilmektedir.