Orta Öğretim Tarih Ders Kitapları İçerisinde Çocuk ve Çocukluk Tarihinin Toplumsal Olayların Anlatımı Üzerinden İncelenmesi


Creative Commons License

TOPTAŞ K., GÜÇLÜ G.

Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.43, sa.1, ss.451-467, 2024 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Çocuk toplumun çekirdeği olan ailenin en önemli üyelerinden birisidir. İnsanoğllunun neslinin devamı doğacak yeni çocukların varlığıyla mümkün olmaktaydı. Bunun yanında elde edilen ilerlemenin ve kültürel birikiminde nesillere akrarımı da çocukların varlığıyla mümkün olmaktaydı. Tarihin en eski devirlerinden itibaren klanlar ya da toplulukların önemli bir üyesi olan çocuuklar ailelerinin hegomanyyası altında pasif bir görüntü çizseler de ya da tarihsel kayıtlar ve belgeler onlara dair az bilgi sunsa da onlar birey olarak toplumun içinde hep vardılar. Çocuğun tarihsel süreç içerisindeki konumun daha iyi anlaşılabilmesi bu alanda yapılan çalışmalarla mümkün olabilmiştir. Ne yazık ki çocukluk tarihi ve çocuklara dair araştırmların başlaması çok geç dönemlerde olmuştur. Edinilen bilgiler ışığında çocuk ve çocukluk bu sefer tarih eğitimi içerisine alınır. Öğrencilerin kendi gibi olanı tarih içerisinde görmesinin, tarih eğitimin amaçlarına hizmet ettiği düşünülür. Çocuk ve çocukluk tarihinin araştırılıp aktarımı ile öğrenci tarihsel dönem içerisinde kendi gibi olanı görebilir, anlayabilir. Bu da öğrencisinin tarihsel empati yeteneğine katkı sağlar. Tüm bunların yanında tarih derslerinin kendi yaşıtının gözünden anlatılması öğrencinin dikkatini çekeceği düşünülür. Öğrencinin kendi gibi olanı görmesi ile tarihsel dönemler içerisinde yaşamı ve olayları anlaması kolaylaşabilir. Araştırma, Millî Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu tarafında hazırlanan ortaöğretim tarih ders kitapları içerisinde bulunan metin ve görsellerin, doküman analizi yöntemiyle incelendiği nitel bir çalışmadır.
The child is one of the most essential members of the family, which is society's core. The continuation of the human race was possible with the birth of new children. In addition, the transfer of the progress and cultural accumulation achieved to generations was also possible with the existence of children. Children, who have been essential members of clans or communities since the earliest times of history, have always existed in society as individuals, even if they have a passive appearance under the hegemony of their families or historical records and documents provide little information about them. Understanding the child's position in history has only been possible through studies conducted in this field. Unfortunately, research on childhood history and children began very late. In light of the information obtained, children and childhood are now included in history education. It is thought that having students see people like themselves in history serves the purpose of history education. By researching and conveying the history of children and childhood, the student can see and understand those who are like him in the historical period. This contributes to the student's historical empathy ability. In addition, explaining history lessons through their peers' eyes will attract the student's attention. Seeing people like themselves may make it easier for the student to understand life and events in historical periods. The research is a qualitative study in which the texts and images in the secondary school history textbooks prepared by the Board of Education and Discipline of the Ministry of National Education are examined using the document analysis method.