13th International Congress on Social, Humanities, Administrative, and Educational Sciences in a Changing World, Ankara, Türkiye, 6 - 08 Ağustos 2024, ss.225-230, (Tam Metin Bildiri)
Yaratıcı drama olgusu 20. yy.ın son çeyreğinden itibaren eğitim ve öğretim disiplini olarak kullanılmaya başlanmıştır. Bu kapsamda yaratıcı drama çeşitli bilim dalı ve öğretim alanlarında kullanılmaya devam etmektedir. Özellikle lise düzeyinde yaratıcı drama önemli bir yer tutmaktadır. İlgili alan yazın taraması yapıldığında yaratıcı dramanın tarih, fizik, Türk dili ve edebiyatı, coğrafya, din kültürü ve ahlak bilgisi vb. farklı alanlarda çalışmaların yapıldığı gözlemlenmiştir. Bu nedenle yaratıcı dramanın öğrenciler üzerindeki bilişsel ve duyusal etkisinin gözardı edilemez olduğunu söylemek mümkündür.
Amaç: Yaratıcı dramanın eğitim alanında kullanılması öğrencilerin sosyal ve bilişsel becerilerini geliştirmesinde etkili olabilmektedir. Bu araştırmada yaratıcı dramanın lise düzeyindeki etkisinin incelenmesi için literatürde yer alan lisansüstü çalışmalar ile incelenmesi amaçlanmıştır.
Örneklem Grubu: Araştırmanın örneklem grubunu Ulusal Tez sisteminde yer alan 38 yüksek lisans, 4 doktora tezi oluşturmaktadır. Tezlerin araştırma verilerine katılabilmesi için sadece lise düzeyinde öğrenciler üzerinde araştırma yapılmasına dikkat edilmiştir. Tezlerin belirlenmesinde anahtar kelime olarak Yaratıcı Drama anahtar kelimesi kullanılmıştır. Tezlerin araştırmasında yer alan örneklem grubuna göre lise düzeyinde olmayan çalışmalar elenmiştir. Buna göre 1997 ve 2023 yılları arasında toplam 42 lisansüstü çalışmaya ulaşılmıştır. Araştırmanın sınırlılıkları olarak sadece lisansüstü tezler seçilmiştir. Tezlerde yaratıcı drama yöntemi ve lise düzeyinde olması bir diğer sınırlılık konusu olarak belirlenmiştir.