Hemşirelik ve Ebelik Öğrencilerinin Kişilik Özellikleri ve Liderlik Yönelimlerinin Belirlenmesi


Creative Commons License

Gürsoy E., Uzun Aksoy M.

Journal of Education and Research in Nursing, cilt.18, ss.37-43, 2021 (Hakemli Dergi)

Özet

Amaç: Bu çalışmada, hemşirelik ve ebelik bölümü öğrencilerinin kişilik özellikleri ve liderlik yönelimlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Yöntem: Kesitsel tipteki bu çalışmanın örneklemini; Nisan–Haziran 2019 tarihleri arasında bir üniversitenin sağlık bilimleri fakültesinde öğrenim gören 457 hemşirelik ve ebelik öğrencisi oluşturmuştur. Araştırmanın verileri “Tanıtıcı Bilgi Formu”, “Bortner Derecelendirme Ölçeği Kısa Formu” ve “Liderlik Yönelimleri Ölçeği” kullanılarak toplanmıştır. Verilerin analizinde bağımsız gruplarda t testi ve tek yönlü varyans analizi testleri kullanılmıştır. Bulgular: Öğrencilerin %66.9’u hemşirelik öğrencisi, %81.2’si kadın ve yaş ortalamaları 20.66 ± 1.84’tür. Öğrencilerin %79.8’i anadolu lisesi mezunudur. Öğrencilerinin %59.7’si A tipi kişilik özelliği göstermektedir. Öğrencilerin yaş, anne/baba eğitim durumu, en uzun süre yaşadığı yer, mezun olduğu lise, ekonomik durum ve okudukları bölüme göre liderlik yönelimleri bakımından anlamlı farklılık bulunmamaktadır. Öğrencilerin cinsiyet, kişilik tipi ve okuduğu sınıfa göre liderlik yönelimlerinin anlamlı farklılık gösterdiği saptanmıştır. A tipi kişiliğe sahip öğrencilerin insana yönelik, yapıya yönelik ve sembolik liderlik yönelimleri sergiledikleri; erkek öğrencilerin ise kadınlara göre daha fazla yapıya yönelik, politik ve sembolik liderlik yönelimleri gösterdiği saptanmıştır. Sonuç: Sonuç olarak öğrencilerin yarısından fazlası A tipi kişilik özelliği gösterirken; A tipi kişilik özelliğe sahip öğrencilerin liderlik yönelimi puanları daha yüksektir. Öğrencilerin liderlik yönelimleri cinsiyet, kişilik tipi ve sınıf düzeyine göre farklılık göstermektedir. 

Background: In this study, it was aimed to determine the personality characteristics and leadership orientations of the nursing and midwifery students. Methods: The sample of this cross-sectional study consisted of 457 nursing and midwifery students studying at the faculty of health sciences of a university between April and June in 2019. The data of the study was collected using the “Socio-Demographic Characteristics Form of the Individual”, “Bortner Self-Rating Scale Short Form” and “Leadership Orientation Scale”. Independent t-test and one-way ANOVA tests were used to analyze the data. Results: Of the students, 66.9% were nursing, 81.2% were female and the mean age was 20.66 ± 1.84 years. 79.8% of the students are graduated from anatolian high school. 59.7% of the students show A type personality. There was no significant difference in terms of leadership orientations according to the age, parents’ education status, department, place of residence and economic status. It was found that leadership orientations showed significant differences according to gender, personality type and degree of students’ class variables. When the students with A type personality exhibited human oriented, structure oriented and symbolic leadership orientations, male students showed structure oriented, political and symbolic leadership orientations towards more than women. Conclusion: As a result, more than half of the students have A type personality types and students with A type personality traits have higher leadership orientation scores. When the personality types differ according to the academic grade point average of the students, leadership orientations differ according to gender, personality type and class.