4. Uluslararası Sosyal Bilimler Kongresi, Ankara, Türkiye, 25 - 27 Temmuz 2020, ss.125-133
Bu araştırma mesleki müzik eğitimi veren kurumlardan mezun olmuş bireysel çalgısı
üflemeli çalgı olan müzik öğretmenlerinin, ana çalgılarını derslerinde ne sıklıkla kullandıklarını
tespit etmek amacıyla yapılmıştır.
Çalışmanın deseni nitel bir yaklaşımla tarama çalışması olarak benimsenmiştir.
Araştırmada tarama araştırmasının bir türü olan kesitsel araştırma kullanılmıştır. Araştırmanın
çalışma grubunu Ankara ili merkez ilçelerinde MEB’e bağlı; ilkokul, orta okul ve lise
kademelerinde görev yapan, Müzik Eğitimi Anabilim Dalları’ndan mezun olmuş, bireysel
çalgısı üflemeli olan 32 müzik öğretmeni oluşturmaktadır.
Bilgi toplamaya dayalı çoktan seçmeli, açık uçlu, evet-hayır ve beşli likert tipindeki 28
sorudan oluşan anketle; müzik derslerinde ana çalgı dışında kullanılan çalgılar, çalışılan
kurumda uygulanan müzik eğitim programlarının ağırlıklı olarak hangi çalgıları kullanmaya
elverişli oluşu, şarkılara çalgıyla eşlik etmenin ders hakimiyetine olan etkisi, üniversitede alınan
eğitimin müzik dersine yansımaları, farklı tarzda olan şarkılara eşlik edebilme durumu, ders
içinde ana çalgının eşlik enstrümanlarına göre daha az kullanımının ana çalgıya karşı ilginin ve
hakimiyetin azalmasına etkisi ve görev yapılan kademeye göre çalgının kullanım sıklığını
belirlemek amaçlı sorular yöneltilmiştir.
Anketin uygulanması için Google Formlar kullanılarak sorular oluşturulmuş ve mail
yoluyla katılımcılara ulaştırılmıştır. Uygulanan anketten elde edilen veriler istatistiksel
yöntemlerle değerlendirilerek yorumlanmıştır.
Çalışmanın sonucunda, öğretmenlerin derslerinde ana çalgılarını büyük ölçüde
kullandıkları, bu kullanım durumunun görev yapılan kademeye göre değişkenlik gösterdiğini
ancak okul çalgılarını ana çalgılarından daha çok kullandıkları sonucuna ulaşılmıştır.