Kastamonu Eğitim Dergisi, cilt.33, sa.3, ss.612-624, 2025 (Hakemli Dergi)
Çalışmanın amacı: Bu çalışmanın amacı, piyano eğitiminde üstbilişsel stratejilerin kullanımının üstbilişsel farkındalık ve piyanoperformansı üzerindeki etkisini incelemektir. Bununla birlikte öğrencilerin makamsal eser çalışma sürecinde kullandıklarıüstbilişsel bilgilerinin ve üstbilişsel düzenleme becerilerinin ortaya çıkarılması amaçlanmıştır.Materyal ve Yöntem: Araştırma karma yöntem kapsamında yürütülmüştür. Çalışmanın nicel boyutunda tek grup ön test-sontest deneysel desen kullanılmıştır. Deneysel süreçte çalışma grubu öğrencileri (N=8) ile 9 hafta boyunca bireysel piyano dersiyapılmış ve üstbilişsel stratejiler kullanılarak makamsal eser çalışma süreci gerçekleştirilmiştir. Nicel veriler Bilişötesi FarkındalıkEnvanteri (BFE) ve Makamsal Eserlere Yönelik Piyano Performans Rubriği (MEYPPR) aracılığıyla elde edilmiştir. Nitel boyutkapsamında çalışma grubunun deneysel süreç boyunca tutmuş olduğu eser çalışma günlükleri incelenmiştir.Bulgular: Makamsal eser çalışma sürecinde üstbilişsel strateji kullanımının çalışma grubunun üstbilişsel farkındalık düzeyleri vepiyano performans düzeyleri üzerinde anlamlı bir fark oluşturduğu tespit edilmiştir. Eser çalışma günlüklerinde öğrencilerinöğrenme süreçlerine ve piyano performanslarına yönelik üstbilişsel bilgi ve becerilerini yansıttıkları birçok ifadeye rastlanmıştır.Öğrencilerin deneysel süreçte en fazla üstbilişsel izleme ve değerlendirme becerilerini kullandıkları belirlenmiştir.Önemli Vurgular: Çalışma grubunun bilişin bilgisi boyutuna ilişkin üstbilişsel farkındalıklarının bilişin düzenlenmesine göre dahayüksek olmasına rağmen eser çalışma günlüklerinde bilişin düzenlenmesine ilişkin faaliyetlerin daha çok yansıtıldığı tespitedilmiştir. Piyano eğitiminin uygulamalı bir alan olması nedeniyle öğrencilerin üstbilişsel düzenleme becerilerini kullanmalarıve düzenleme faaliyetlerini günlüklere sıklıkla yansıtmış olmaları sürecin yapısı ile uyumludur.
Purpose: The aim of this study is to examine the effect of using metacognitive strategies in piano education on metacognitiveawareness and piano performance. In addition, it was aimed to reveal the metacognitive knowledge and metacognitiveregulation skills used by the students in the process of studying maqam-based pieces.Design/Methodology/Approach: The research was conducted within the scope of mixed method. The quantitative dimensionof the study used a one-group pretest-posttest experimental design. In the experimental process, individual piano lessons wereheld with the study group students (N=8) for 9 weeks, and the process of studying maqam-based pieces was carried out usingmetacognitive strategies. Quantitative data were obtained through the Metacognitive Awareness Inventory (MAI) and PianoPerformance Rubric for Maqam-based Pieces (PPRMP). Within the qualitative dimension, the piece study diaries kept by thestudy group during the experimental process were analyzed.Findings: It was determined that the use of metacognitive strategies in the process of studying maqam-based pieces made asignificant difference in the metacognitive awareness levels and piano performance levels of the study group. In the piecestudy diaries, many expressions were found in which students reflected their metacognitive knowledge and skills about theirlearning processes and piano performances. It was determined that students mostly used metacognitive monitoring andevaluation skills in the experimental process.Highlights: Although the metacognitive awareness of the study group regarding the knowledge of cognition dimension washigher than the regulation of cognition, it was determined that the activities related to the regulation of cognition werereflected more in the piece study diaries. Since piano education is an applied field, students' use of metacognitive editing skillsand their frequent reflection of editing activities in their diaries are compatible with the structure of the process.