ERİNLİK DÖNEMİNDEKİ ÇOCUKLARIN FARKINDALIK VE ÖZNEL İYİ OLUŞ DURUMLARININ İNCELENMESİ


Creative Commons License

ÖZKANAT Z., ÖZÇELİK A. D. Ö.

Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, sa.71, ss.275-297, 2024 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Bu araştırmanın amacı erinlik dönemindeki çocukların farkındalık ile öznel iyi oluş yapıları arasındaki ilişkiyi incelemektir. Bu kapsamda cinsiyet ve yaş değişkenlerinin farkındalık ve öznel iyi oluşla ilişkisi de ele alınmıştır. Çalışmaya gönüllü 11-14 yaş aralığında toplam 487 (243 kız 244 erkek) ergen katılmıştır. Veri toplama araçları olarak Çok Boyutlu Öğrenci Yaşam Doyumu Ölçeği, Pozitif ve Negatif Duygu Ölçeği (PNDÖ) ve Çocuk ve Ergenler İçin Bilinçlilik Ölçeği kullanılmıştır. Bağımsız t testi, ANOVA ve korelasyon analizi yapılarak veriler analiz edilmiştir. Elde edilen sonuçlar doğrultusunda, erkeklerin kızlara oranla farkındalık ve aile doyumlarının daha yüksek olduğu; kızların ise olumsuz duygular ve okul doyumu açısından erkeklerden daha yüksek değer aldığı görülmüştür. Yaşa bağlı olarak ise okul doyumunun yaşça büyük ergenlerde daha düşük olduğu tespit edilmiştir. Korelasyon analizi sonucunda ise farkındalık ve öznel iyi oluşun yapıları olan olumlu duygu ve yaşam doyumu seviyeleri arasındaki ilişkinin pozitif yönde orta düzeyde; farkındalık ve olumsuz duygu arasındaki ilişki ise negatif orta düzeyde olduğu bulunmuştur.
This study aims to investigate the relationship between mindfulness and subjective well-being levels of children in puberty. In this context, the relationship between gender and age variables and mindfulness and subjective well-being was also discussed. The study was carried out in a sample of 487 children in puberty (243 girls and 244 males) who voluntarily participated in the research. Multidimensional Students’ Life Satisfaction Scale, Positive and Negative Experience Child and Adolescents Mindfulness Measure forms were used to conduct the research. Independent t-test, ANOVA, and Pearson correlation coefficient analyses were employed to examine the relationships between variables. The results revealed males’ mindfulness and family satisfaction levels seemed to be higher than girls’ levels whereas girls’ negative emotions and school satisfaction levels seemed to be higher than males’ levels. Moreover, older children’s school satisfaction levels found to be lower than younger children’s levels. Correlation analysis indicated that there is a statistically moderate positive relationship between mindfulness and wellbeing dimensions of positive emotions and life satisfaction. Also, a moderate negative relationship was found between wellbeing dimension of negative emotions and mindfulness.