The Journal of Academic Social Science Studies, cilt.3, sa.64, ss.59-67, 2017 (Hakemli Dergi)
Bu araştırmanın amacı; özengen gitar öğretimi yönünden Aydıntan ve Cracknell metotlarının karşılaştırmalı analizini yapmak, aralarındaki ilişkisel durumu, benzer ve farklı yönleri tespit etmek, etki düzeylerini belirlemek ve bu tespitlere dayanarak başlangıç düzeyinde, özengen gitar eğitimi alan öğrencilere yönelik bir model önerisi sunmaktır. Bu araştırma, gruplar arası karşılaştırmalı deneysel bir çalışma ve bir model önerisinden oluşmaktadır. Bu kapsamda Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı olan iki özel lisede öğrenim gören ve gitar çalmayı bilmeyen 5’er kişilik iki farklı çalışma grubu oluşturulmuştur. Çalışma öncesi her iki gurubun hazır bulunuşluk düzeyini belirlemeye yönelik bir öntest yapılmış ve hazır bulunuşluk düzeylerinin birbirine yakın olduğu görülmüştür. Bu gruplardan birine Aydıntan Metodu, diğerine ise Cracknell metodu uygulanarak 28 hafta süreyle gitar çalma becerisi kazandırılmaya çalışılmıştır. Çalışma sonunda yapılan son test için öğretilen konu ve becerileri kapsayan 6 adet performans eseri uzman görüşü alınarak ve literatür taraması yöntemi ile belirlenmiştir. Bu performans eserlerini gruplardaki öğrencilerin seslendirmeleri sağlanmış, bu performanslar “gitar performans dereceleme ölçeği” kullanılarak değerlendirilmiştir. Gruplar arası farkın tespitinde, her bir gruptaki öğrenci sayısı 20’nin altında olduğundan non-parametrik tekniklerden Mann Whitney U testi kullanılarak analiz yapılmıştır. Araştırma kapsamında öğrencilerin seslendirdiği performans eserlerine ilişkin olarak; temel davranışlar, teknik davranışlar, müzikal etki- yorumlama ve toplam puan yönünden her iki grup arasında anlamlı bir fark olmadığı bulgusuna ulaşılmıştır. Anılan deneysel çalışma, yapılan analiz ve araştırmacının süreçte yapmış olduğu gözlemler neticesinde elde edilen veriler ışığında bir model program önerisi hazırlanmıştır. “Özengenlere Yönelik Klasik Gitar Öğretim Programı Model Önerisi”, özengenlere yönelik klasik gitar eğitimi veren kurumlarda, başlangıç düzeyindeki klasik gitar derslerini yeniden düzenleyip geliştirmek amacı ile hazırlanmış ve 28 haftada uygulanabilecek şekilde tasarlanmıştır. Bu çalışma kapsamında öncelikle genel ve özel amaçlar ortaya konulmuş, amaç ve davranışlar tespit edilmiş, haftalara göre konu dağılımı verilerek örnek işleniş, öğrenme-öğretme etkinlikleri, ölçme ve değerlendirme durumlarına yer verilmiştir.