0-6 Yaş Arası Çocuk Kitaplarının Yapısal Özelliklerinin İncelenmesi: Kesitsel Bir Alan Yazın Analizi


Creative Commons License

Güven G., Bekkaya K.

Uluslararası Temel Eğitim Çalışmaları Dergisi , sa.Volume 2, Issue 1,, ss.1-14, 2021 (Hakemli Dergi)

Özet

Bu çalışmada; okul öncesi dönem basılı resimli çocuk kitaplarının yapısal özellikleri üzerine çalışılan 2010-2020 yılları arasında yayımlanan makalelerin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma, tarama modelinde gerçekleştirilmiştir. Amaç doğrultusunda ölçüt örnekleme kullanılmıştır. Amaca yönelik olarak elektronik ortamda anahtar kelimeler ile tarama yapılmış ve ölçütlere uygun 18 makaleye ulaşılmıştır. Veriler toplanırken “Makale İnceleme Formu’’ kullanılmıştır. Veriler analiz edilirken doküman incelemesi yapılmış ve içerik analizi kullanılmıştır. Verilerin analizinde kodlar oluşturulmuş; kod güvenirliği 0.97 bulunmuş; veriler MS Office Excel programında işlenmiş; bulgular yüzde ve frekans tabloları ile sunulup yorumlanmıştır. İncelenen makalelerin en fazla 2016 yılında yayımlandığı; en fazla nitel türde çalışma yapıldığı; en fazla tarama modeli kullanıldığı, en fazla amaçlı örnekleme yöntemi kullanıldığı; örneklemlerde incelenen en çok 2995 ve en az 5 kitap olduğu; kitaplara en çok kitapevi, en az yayınevi ve elektronik ortamdan ulaşıldığı; veri toplamak için en çok kitap inceleme formu kullanıldığı; çalışmaların çoğunda kitapların iç ve dış yapı özelliklerinin birlikte incelendiği; iç yapı özelliklerinden en fazla dil ve anlatım ve konu, en az tema incelenirken; dış yapı özelliklerinden en fazla resimleme, en az harf özelliklerinin incelendiği görülmüştür. Analizlerde, incelenen kitap özelliklerinde tema ve harf özellikleri en az incelenen özellikler olduğu için kitap incelemelerinde bu özelliklerin daha fazla dikkate alınması önerilmiştir