Diğer, ss.18-19, 2021
Sporda
Yetenek Seçimi ve Modern Pentatlon
Spor Bilimcilerinden Hırata; “en yetenekli gençlerini bulup sporda
yönlendiremeyen ülkeler, uluslararası başarıdan her zaman yoksun olacaklardır”
diye belirtmiştir1. Spor bilimi
sözlüğü, yeteneği “belli bir alanda normalin üzerinde, ancak henüz tam olarak
gelişmemiş özellikler bütünü ve buna
sahip kişi” olarak tanımlamıştır4,5.
Yetenek
seçimi bir kerelik bir süreç olmayıp, uzun süreli antrenman sürecinin
hedeflerine ve içeriklerine, zaman dilimlerini göz önünde bulundurarak, ve
yetenek öngörüsü olanaklarına bağlı olarak alınması gereken bir karardır6.
Doğal seçim türünde kişi ya tesadüfen seçtiği spor
dalına katılır, ya da başka bir spor dalında başarılı olamayacağını anlayarak branş
değiştirmesi şeklinde eğitmenin karşısına gelir. Böyle bir seçimde performans
gelişimi yavaş olur, çünkü büyük bir olasılıkla ideal spor dalı seçilememiştir4.
Sporcunun, yerel etkilerin (okul gelenekleri, ailelerin istek veya
yaklaşımları) bir sonucu olarak bir spora yöneldiği açıkça gözlenmektedir2.
Bilimsel seçim, spor bilim
adamlarının yardımıyla yapılan bilimsel testlerle yetenekli kişilerin
kendilerine en uygun spor dalına yöneltilmesini sağlar4. Bilimsel
seçim yönteminde, antrenör özel bir spor alanında doğuştan yeteneğe sahip
olduklarını kanıtlamış olan, gelecek sunan gençleri değerlendirmektedir. Bu
nedenle, doğal yöntemle belirlenen bireylerle karşılaştırıldığında bilimsel
olarak seçilenlerin yüksek verime ulaşmak için gerek duydukları süre daha
kısadır2.
Yetenek Belirlemesinin Aşamaları
Bompa, yetenek belirleme evrelerini üç boyutta
incelediğini belirtmiştir2.
Yetenek
Belirlemesinin Birinci Evresi (Ön Seçim)
Ön seçimde
ekonomik bir uygulama yöntemi kullanarak mümkün oldukça çok sayıda çocuk ve
genç bu süreçten bir çok kez geçirilmelidir4.
Antrenmansız çocuklarda yapılacak seçimlerde kural
olarak, spor türüne özgü verimliliği belirleyecek parametrelerden çok, çocuğun
genel sportif verimini belirleyecek özelliklerin ölçümüne yönelmek gerekir.
Yetenek seçiminde unutulmaması gereken ilke, ölçümlerin bir kere değil, birçok
kez yapılmasından sonra sonuçlandırılarak karara bağlanmasıdır4.
Birçok
durumda, ergenlik dönemi öncesinde (3-10 yaş) gerçekleşir. Çoğunlukla bir
sağlık görevlisinin adayın sağlığı ve genel fiziksel gelişimini gözden
geçirmesi ile başlar ve bu evre adayın her hangi bir vücut yetersizliğinin ya
da hastalığının olup olmadığının ortaya çıkarılması için tasarlanmıştır:
Bu ilk evrenin tamamlandığı yaşın ne kadar küçük
olduğu göz önünde bulundurulursa, bu evrenin denetleyen kişiye sadece çocuk
hakkında genel bir bilgi verdiğini görürüz. Adayların gelecekteki büyüme ve gelişim
düzeyleri kestirilemeyecek durumda olduğu için kesin karar vermek zamansız
olacaktır. Buna karşın yine de kapsamlı antrenmanın çok erken yaşta başladığı;
Yüzme, Cimnastik ve Artistik patinaj gibi sporlar için birinci belirleme evresi
tam olarak uygulanmalıdır.
Yetenek Belirlemesinin İkinci Evresi (Ara Seçim)
Bu evre daha önce düzenli antrenmanı gerçekleştirmiş
olan gençlerde kullanılır: Sağlık yoklaması daha ayrıntılı olmalı ve verim
artışında karşılaşılabilecek olan engelleri (örn. Romatizma, sarılık, süreğen
böbrek hastalığı/yetmezliği, v.b.) ortaya çıkarmayı hedeflemelidir. Bir çocuğun
ergenlik dönemindeki en önemli dönem antrenörün heyecan verici biyometrik
değişimleri (örn kas dizgesinin aşırı olarak gelişimi v.b.) ortaya çıkarttığı
evredir. Bu nedenle, genel fiziksel gelişimin incelenmesinin yanında kişi özel
antrenmanın sporcunun büyümesi ve gelişimi üzerindeki etkilerini de göz önünde
bulundurmalıdır. Bununla birlikte, spor psikologları kapsamlı psikolojik
testler uygulayarak daha önemli bir rol oynamaya başlarlar.
Yetenek Belirlemesinin Son Evresi (Son Seçim)
Temel olarak kulübün A takımı ve ülkenin milli takım
adaylarını ilgilendirir. Bu evre titizlikle hazırlanmış olmalı, güvenilir
olmalı ve sporun gerektirdikleriyle ve özellikleriyle yakından ilgili
olmalıdır. Kişinin inceleyeceği ana etmenler arasında; sporcunun sağlığı,
sporcunun antrenmana ve yarışmalara karşı gösterdiği psikolojik uyum, stresle
başa çıkabilme yeteneği ve en önemlisi daha ileri verim gelişmeleri için sahip
olduğu potansiyel incelenmelidir.
Modern
Pentatlonda Yetenek Seçimi ve Yönlendirme
Beş branştan oluşan Modern
Pentatlon, çok yönlü bir sportif eğitim programını gerektirmektedir. Bu beş
branşın eğitimleri dikkate alındığında yıllar süren bir performans
yapılanmasından bahsedilebilir ki bu durum sabır, emek ve zaman gerektiren bir
süreçtir3.
Modern Pentatlon branşında yetenek belirlemek
dört başlıkta değerlendirilir : Keşfetmek, Tespit etmek, Seçmek ve
Yönlendirmektir3.
Kalabalıkta yer alan çocukların
seçimini ifade eden Keşfetme “yakalama” ve “organizasyon” başlığı olarak üzere
iki başlığa ayrılır. Yakalama aşamasında okul yarışmalarının yüzme ve kros
branşındaki seçmelerinde gözlem yapılarak adaylar belirlenebilir. Okul veya
velileri aracılığı ile çocuklar organizasyonlara davet edilebilir. Diğer bir
metot olan organizasyon metodunda ise, çocuklar yüzme ve koşu temelli test
günlerine gelebilir.
Tanımlama ve Seçim Aşaması
·
Teknik
personel ile yetenekleri denetleyebilecek eğitim vermek
·
Beden
Eğitimi öğretmenlerini Federasyonun teknik sorumluları ile bir araya getirmek
·
Bir
araya getirici ve grup oluşturabilecek organizasyonlar yapmak ( özel müfredatı
olan okullar, antrenman merkezleri vb)
Modern Pentatlona başlangıç
branşları olan Yüzme ve Atletizm’de aşağıdaki tablodaki branşları belirtilen
yaş gruplarına göre kullanılması tavsiye edilmektedir.
Kategori |
Yaş |
Yüzme |
Atletizm |
U9 |
8 yaş altı |
50m |
400m |
U11 |
9-10 |
50m |
800m |
U13 |
11-12 |
50m |
800m |
U15 |
13-14 |
100m |
1600m |
U17 |
15-16 |
200m |
2400m. |
U19 |
17-18 |
200m |
3200m |
Gençler |
19-21 |
200m |
3200m |
Büyükler |
22 ve üzeri |
200m. |
3200m. |
Tablo : Yüzme ve Koşuda (Biatlon)
Belirleyici olan Uluslararası Modern Pentatlon Birliği (UIPM)Tavsiyesi
Yetenekli sporcuların
belirlenmesinde bazı noktalara da dikkat etmek gerekmektedir. Bunlar ise
antropometri diye nitelendirilen ve vücut ağırlığı, boy uzunluğu, vücut
organlarının çevre ve çap oranları, vücut yağ yüzdesi gibi özellikleridir. Bir
diğeri kişinin zihin özellikleridir. Bu durum kişinin yaptığı işe olan
motivasyonu, konsantresi, azmi, istekliliği, stres yönetimi gibi
özellikleridir. Teknik ve motor yetiler ise denge, koordinasyon, esneklik gibi
özellikleridir. Aerobik ve anaerobik kapasitenin belirleyicisi olarak
nitelendirilen önemli bir unsur ise fiziksel uygunluktur. Aynı zamanda okul
başarısı, organizasyonlardaki rolü, antrenör ve diğer sporcularla ilişkilerin
ön plana çıktığı sosyal yön de sporcu adayı için son derece önemlidir.
Modern Pentatlonda beş farklı
branşın mevcut olmasından hareketle dikkat edilmesi gereken en önemli unsur;
Yüzme ve Atletizmde Koşularda yetenekli olduğu belirlenen çocukların belirli
bir süre bu iki branşın eğitiminden geçtikten sonra, oyun formunda da olsa
eskrim ve atıcılık ile birlikte binicilik eğitimine başlanmalıdır. Zira Temel
Hareket Becerileri kapsamında bir becerinin gelişimi için birçok tekrarın esas
olduğu uygulamalarda gelişim bir branşta bazen birkaç yıl sürmektedir.
Kaynaklar
1. Açıkada, C., Ergen, E.; Bilim ve Spor, Büro-Tek Matbaacılık, Ankara, 1990
2. Bompa, T.O.; Antrenman Kuramı ve
Yöntemi (çev. Tanju
BAĞIRGAN), Bağırgan Yayınevi, Ankara, 2017
3. França, A; Roudaut, C;
Bartu, J.: Start
Coaching Modern Pentathlon, İspanya, 2017
4.
Muratlı, S.; Çocuk
ve Spor, Bağırgan Yayınevi, Ankara, 1997
5.
Sevim, Y.;
Antrenman Bilgisi, Nobel Yayıncılık, Ankara, 2007
6. Karl, K.; Sporda Yetenek Arama,
Seçme ve Yönlendirme,
(çev. Hale HARPUTOĞLU), Bağırgan Yayınevi, Ankara, 2001