85. Postmodern Tutuculuk


Karaağaçlı M.

Mektepli Gazete, cilt.1, ss.1-5, 2024 (Hakemsiz Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Kısa Makale
  • Cilt numarası: 1
  • Basım Tarihi: 2024
  • Dergi Adı: Mektepli Gazete
  • Sayfa Sayıları: ss.1-5
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Postmodern Tutuculuk

Dr.Öğr.Üyesi Mustafa KARAAĞAÇLI*

 

1.    Öndeyi

Postmodern Tutuculuk” tematiğini gündeme alan bu çalışmanın temel amacı; Türkiye Coğrafyasında yoğunlaşan  ve yaygınlaşan Postmodern Tutuculuk  olgusuna Ulusal kamu oyununun dikkatini çekmektir. Çalışma, kaynaklarda sıralanan literatür verilerine ek olarak yazarın postpozitivist görüşlerine dayalı oluşturulmuştur.

 

Çalışma sistematiği; (1)Öndeyi, (2)Dünya ve Türkiye Epistemosunda Muhafazakarlık,  (3)Tutuculuğun Genel Formasyonları, (4)Postmodern Tutuculuğun Davranış Kalıpları ve Girişimleri, (5)Sonuçlar,  (6)Öneriler, (7)Vargı  ve Yargı alt başlıklarında  rapor  haline getirilmiştir.

 

2.DÜNYA ve TÜRKİYE EPİSTEMOSUNDA MUHAFAZAKARLIK

Evrensel muhafazakarlık epistemosu ülke, toprak ve devlet değişkenlerine ait geleneksel, tarihsel,  coğrafi, kamusal iklimi, adalet sistemini, kurucu felsefeyi, demokratik motifleri ve devlet  hafızasını korumaktır.

Türkiye  ölçeğinde mufafazar görünümlü hallere bakıldığında ise yukarı satırlarda sıralanan yüksek nitelli formasyonların mufafazakar özneler tarafından uygulamalarda “kullanıl-ma-dığı”ve  “önem-sen-me-diği” gözlendiğinden;  bu  çalışmada muhafazakarlık yerine “tutuculuk” kavramının tercih edilmesi  yoluna  gidilmiştir.  Eş  deyişle muhafazakarlık geleneksel,  kültürel ve  manevi iklimi  korurken, tutuculuk ise kutsallık adına giriştiği  her türden etik dışı  ahvalleri uygun yani  mübah görmektir. İşte  bu  temel nedenden dolayı muhafzakarlık yerine; bu çalışmada tutuculuk kavramı üzerine  epistemolojik olarak bilişşel, sosyal, ekonomik ve kültürel analizler yapılmaktadır.

3.TUTUCULUĞUN GENEL FORMASYONLARI

Mufazakarlar teorizede benimsediklerini uygulamalarda yerine getirmedikleri  için muhafazakarlık yerine tutuculuk kavramıyla  ilgili  görülen  özellikler aşağıda sıralanmaktadır (Oakeshott,2019):

Tutuculuk;

·       Bilineni bilinmeyene tercih eder.

·       Görünenin değil; görünmeyenin peşindedir.

·       Denenmiş olanı denenmemiş olana yeğler.

·       Gerçekler yerine; kutsilik adına her  türden eylemi hak görür.

·       Devlet geleneğinde sınırı belli olan dış poitikalar yerine; sınırlanmamış olanlarda macera arar.

·       Samimi eylemler yerine; gösterişler  yapar.

·       Normal işleri kahramanlık gösterir.

·       Devletin yeni özneli liberal  politiklarla yöneilmesinden yanadır.

·       Yandaş  ve mahcup desteklerle yaşar.

·       Kamusal bürokraside kuşatmacıdırlar.

Çünkü; tutuculuk varolan işleyen-arıza yapmayanı kullanma-geliştirme yerine  hayali-yeni özneli kurgular  peşindeki  hareketleri ve girişimleri yeğler. Eş deyişle  tutucular “yeni” dedikleri ama  içini doldurmadıkları  kavramı başta eğitim ve ekonomi olmak üzere  her alanda çok ama;  boş kullanırlar.

4.POSTMODERN TUTUCULUĞUN  DAVRANIŞ KALIPLARI ve GİRİŞİMLERİ

Postmodern tutucular, kendilerine  göre  yorumladıkları manevi iklimle, gösterişçi, ışıklı, bol  açılışlı ama işlevsiz fizik-mekanllarla  böbürlenirlerken; özde  ve akılcılığa güvenmezler. Bu tümel bulgu ışığında Postmodern tutucularda gözlenen davranış kalıpları şunlardır:

 

·       Nereden geldiklerine ve nereli olduklarına bakılmaksızın tüm bireylere karşı ahlaki yükümlülükleri  olduğunu iddia ederler.

·       Geldikleri manevi motiflere aykırı “kozmopolit elitlik” gösterirler.

·       Daha önce benimsedikleri ideolojik yapıların aksine davranmada bir çekince ve utanç  göstermezler.

·       Ekonomik teorizelere güvenmezler.

·       Kültürel popülerliği yaşanan şiddet iklimine sebep gösterirler.

·       Varolan gerçeklere bakıp davranma yerine; kişisel tercihlere yönelirler.

·       Akılcı bulgulara güvenmezler.

·       Asgari yaşam standartlarını yükseltme konusunda çekingen davranırlar.

·       Kamunun  küçülmesini planlarken; özel girişimlerin büyümesinden yanadırlar. Yancı özel sektörler ve görsel işitsel yazılı-elektronik medya da her bağlamda  merkezi iktidarı  desteklerler (Karaağaçlı, 2023e).

·       “Kanun yapıcı olarak kanunu çıkardım, uygulamasındaki yetersizliklere bakmam“ tavrını sergilerler.

·       !739 Sayılı MEB Kanunu’daki “genellik ve eşitlik” ilkesini yaşama geçirme  iradesinden uzaktır (MEB; 1973, Karaağaçlı, 2020, Karaağaçlı, 2023c, Karaağaçlı, 2023d ve Turner, 2020).

·       Postmodern tutuculuğun temelinde rasyonalizmin olmaması, bu  ve benzer tutumlar ve iradelerin yaygınlığını  ve sayısal çokluğunu artırmaya devam etmektedir.

·       Eğitimin bir hak olduğu gerçeğini, paralı ve  özel vakıflı eğitim girişimleriyle  örselerler (İHEB,1948).

·       Eğitimin en temel  öğesi olan  öğretmenlerle ilgli girşim ve politiklarında gelenekseli es  geçip  para-unvan odaklı kanunlara yönelirler (ERG, 2019 ve TBMM, 2022).

·       Yeni  kavramını sık kulanırken; anılan kavramın içini  doldurmakta  akıldışı davranırlar (Harvey, 2015).

·       Türkiye  coğrafyasısını, sosyolojisini   ve şiddet olgusunu  salt  popüler  kültürle ve başka  öznelerle gerekçelendirirler (Karaağaçlı, 2021).

 

Çünkü; postmodern tutucuların, niceli nitele, gelenekseli yeni özneli  liberallere ve maneviyatı kendilerine uygun rantsal inaçlı tariklere-yollara tercih etmede üstlerine yoktur.

 

5.SONUÇLAR

Postmodern tutuculuk” konulu bu çalışmadan çıkarılabilecek sonuçlardan bazıları aşağıda sıralanmaktadır:

·       Postmodern  tutuculuk gerçek ve öz  manevi iklim yerine  kendine  uygun  gelen inançları yaşamaktadır.

·       Postmodern  tutuculuğun akılcı  bulgulardan uzak ve çelişkili politikaları  siyasal dünya görüşünü istikrarsızlaştırmaktadır.

·       Postmodern  tutuculuk, sosyal, ekonomik ve kültürel eşitsizliği giderme yönünde  örneğin; kent-köy okulu farklılığını giderecek  düzenlemelerden yapmaktan uzak  politikalar izlemeye devam etmektedir (Manza, 2020).

·       Postmodern tutucu siyasalar sosyal kapsayıcılık bağlamında sosyal devlet iklimini ve hafızasını örselemeye devam etmektedir.

6.ÖNERİLER

Postmodern tutuculuk” konusundan çıkarılan sonuçlar ışığında geliştirilen öneriler aşağıda sıralanmaktadır:

·       Postmodern tutuculuğun iktidar için farklı elbiseler  giydiği görülmelidir.

·       Postmodern tutuculuğun, demokrasi için her araca binip; kendilerine uymayan terminallerde indikleri/inecekleri bilinmelidir.

·       Gerçek ekonomik, kültürel, eğitsel ve sosyal sorunlara çözümler yerine; postmodern tutuculuğun, kamuoyuna sunduğu yapay ve sanal gündem konularının peşinden gidilmemelidir.

·       Sosyal kapsayıcılık ve sosyal devlet iklimi dezavantajlı olan bireylerin ve grupların sağlık, eğitim, güvenlik, ulaşım, barınma, istihdam gibi hizmetlere erişimi yönünde  iyileştirilmelidir.

·  Atatürk ve arkadaşlarının  inşa ettikleri Cumhuriyetin Kurucu Felsefesi ve Daim İlkeleri,  postmodern tutuculuğa her zemin  ve bağlamda hatırlatılmalıdır.

 

7.VARGI  ve YARGI

Moliere’nin Cimrisi tarihte ilk tip-arkhetip olarak görülürken; postmodern tutuculuğun, eğitim çıktıları olarak hazırladıkları Türkiye Yüzyılı  Maarif  Modeli özneli (MEB, 2024) eğitim, öğretim ders  ve örtük programlarla  tektip-prototip bireyler yetiştirmeyi amaçladığı yaşayan bir konu olarak gündemde tutulmalıdır (Moliere, 2023).

Postmodern tutuculuk, varolan anayasada neyin  ve nelerin eksik olduğunu gerekçelendirmeden;   dahası temelinde özgürlükler içeren bir anayasa  sözü vermeden; askeri Anayasa yerine sivil Anayasa değişimine kalkıp TBMM ve kamuoyu oluşturmaya çalışması gerçekci, ikna edici ve innadırıcı görülmemektedir (TBMM, 1982).

Kaynaklar

İHEB, (1948). İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi. "Universal Declaration Of Human Rights. Birleşmiş Milletler. 10 Aralık 1948. Ss. 71-77.

ERG (2019). Eğitim İzleme Raporu 2019: Öğretmenler. Kasım 2020, https://www.egitimreformugirisimi.org.

 

Harvey, D. (2015). Neoliberalizmin Kısa Tarihi. Çev: Aylin Onacak. İstanbul: Sel Yayıncılık.

 

Karaağaçlı, M. (2020). Ulusal Eğitimin Sloganlarda  Eşitci Butikte Eşitsiz Çürümüş Tahtaları. Ankara: Tebeşir. Mektepli Gazete. Bülten. Sayı:17. Eylül 2021.http:// www.mektepligazete.bülten.ss 25-27.

KaraağaçlıM. (2021). Eğitimin Sosyolojisi. İkinci Yazım Birinci Basım. Ankara: Kitapçı Basımevi Yayıncılık  Dağıtım Tasarım San Tic. Ltd. Şti. ISBN No:978-605-62357-9-5. Bandrol  Seri Aralıkları: THG-PRH 637078-637207.

 

Karaağaçlı, M. (2023c). Neo-Özneli Siyasa’nın Derinleştirdiği Eşitsizlikler! Tebeşir Mektepli Gazete Bülten. Sayı:30, Ağustos 2023. http://www.mektepligazete.com. Ss.29-41.

Karaağaçlı, M. (2023d). Neoliberalizmin Eğitimde Eşitsiz Yarışı: YKS. Mektepli Gazete.  http://www.mektepligazete.com. 23 Haziran 2023.

Karaağaçlı, M. (2023e) Her Durum ve Zaman Değişkeninde Kamu Minimal ve İsteksiz Olamaz! Mektepli Gazete.  http://www.mektepligazete.com. 28 Ağustos 2023.

Manza, J. (2020). Eşitsizlik. Çev: Çağrı Mutaf. Ed: Bryan S. Turner. ss.288-293. İstanbul: Pinhan Yayıncılık.

 

MEB (1973). Milli Eğitim Temel Kanunu. Temel Öğretim İlkeleri.  Resmi Gazete: Tarih:24/6/1973 Sayı:14574.

 

MEB. (2024). www.meb.gov.tr. MEB-2024 Öğretim Programları

 

Moliere (2023). Cimri. Ankara:İş  Bankası Kültür Yayınları. Çev: Sebahattin Eyüboğlu.

MEB, (2024). Türkiye  Yüzyılı  Maarif Modeli. Öğretim Programları Ortak Metni. www.meb.gov.tr.02.05.2024.

Oakeshott, M. (2019). The Intellectual-Roots-Of-Postmodern-Conservatism. https://quillette.com. 25.05.2019’daki  erişim.    

 

TBMM. (1982).Türkiye Cumhuriyeti Anayasası. Ankara: TBMM. 2709 Sayılı Kanun, 7.11.1982.

 

TBMM. (2022). Öğretmenlik Meslek Kanunu (Kanun No: 7354). Resmi Gazete. 14 Şubat 2022. Sayı No: 31750.

 

Turner, Bryan S. (2020). Eşitlik. Çev: Çağrı Mutaf. Ed: Bryan S. Turner. ss.286-288. İstanbul: Pinhan Yayıncılık.

 

_____________

İletişim ve Erişim

*Dr.  Öğr. Üyesi, G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi, EBB Öğr.Üyesi.

e-posta         : mkara@gazi.edu.tr  

ORCID          : https://orcid.org/0000-0003-3488-1021

Web         (1): w3.gazi.edu.tr/~mkara 

Web         (2): https://avesis.gazi.edu.tr/mkara

Web         (3): www.yurtspor.com

Web         (4): www.mektepligazete.tebeşir

Web         (5): www.mektepligazete.bülten

Facebook  (1): Kirizma

Facebook  (2): Mustafa Karaağaçlı

Twitter         : M_Karaagacli_

İnstagram    : mustafakaraagacli1

Blog             :mustafakaragacli.blogspot.com