Asos Journal, sa.160, ss.434-451, 2025 (Hakemli Dergi)
Ezber, bir metni veya bir sözü eksiksiz tekrarlayabilecek biçimde akılda tutma, ezberleme ve akılda tutma yeteneğidir. Bilginin uzun süreli belleğe aktarmanın en ilkel yolu, tekrardır. Kullanılan ilk bellek stratejisi de bilginin tekrar edilmesidir, başka bir değişle de ezberlemedir. Ezber yöntemi pek çok alanda kabul görmeyen bir yöntem olmasına karşın, çalgı eğitiminde ezberin önemi büyüktür. Bu çalışmada, çalgı öğretiminde ezber yönetimine ilişkin yapılan araştırmaların genel bir taraması yapılarak incelenmesine yer verilmektedir. Araştırmanın birinci boyutunda, YÖK Ulusal Tez Merkezi veri tabanında bulunan ve tam metin erişimine izin verilen 9 adet lisansüstü tez doküman incelemesi tekniği ile analiz edilmiştir. Tezler; ad, tür, üniversite, enstitü, konu ve yazıldıkları yıllara göre ele alınmıştır. Araştırmanın türüne göre; tezlerin, 5’i yüksek lisans, 4’ü de doktora tezidir. Tezlerin en fazla yazıldığı üniversitelerin Gazi Üniversitesi ve İnönü Üniversitesi olduğu, enstitü bazında en çok Eğitim Bilimleri Enstitüsünde yazıldığı, en fazla çalışmanın 2006, 2019 ve 2023 yıllarında yapıldığı, görülmüştür. Doktora tezlerinin hepsinin “Eğitim-Öğretim” ve “Müzik” konularında olduğu ve yine Yüksek Lisans tezlerinin en fazla oranla “Müzik” konusunda olduğu saptanmıştır. Araştırmanın ikinci boyutunda ise google akademik arama motorunda yapılan tarama sonucunda; çalgı eğitiminde ezber yöntemine ilişkin 2000- 2024 yılları arasında yayımlanan 14 makaleye erişilmiştir. Konu ile ilgili makalelerin en çok 2016 ve 2022 yılları arasında yazıldığı görülmüş olup; benzer bibliyografig araştırmaların yapılması da önerilmiştir.