İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.9, sa.15, ss.117-136, 2008 (Hakemli Dergi)
Türkçe öğretmenlerinin okuma alışkanlığına yönelik tutumları öğrencilerin okuma
alışkanlığı kazanmasında önemli bir etkiye sahiptir. Bu nedenle özellikle Türkçe
öğretmenlerinin ve öğretmen adaylarının tutumlarının hangi değişkenlerden etkilendiği
incelenmelidir. Bu çalışmanın amacı Türkçe öğretmeni adaylarının okuma alışkanlığına
yönelik tutumlarının çeşitli değişkenlere göre farklılık gösterip göstermediklerini tespit
etmektir. Araştırmanın örneklemini Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Türkçe
Öğretmenliği Ana Bilim Dalı 1, 2, 3 ve 4. sınıflarında öğrenim gören 320 öğrenci
oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak likert tipi tutum ölçeği
kullanılmıştır. Verilerin analizinde Bağımsız Gruplarda T Testi, Tek Yönlü Varyans
Analizi ve Scheffe testi kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre Türkçe öğretmeni
adaylarının okuma alışkanlığına yönelik tutumlarında cinsiyet, okuma sıklığı ve süreli
yayın takip edip etmeme değişkenlerine göre anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir. Eğitimin
her kademesinde okuma alışkanlığına yönelik tutumları olumlu yönde etkileyecek
faaliyetlere yer verilmelidir. Sınıf ve okul kitaplıkları ile kütüphaneler okuma
alışkanlığına yönelik olumlu tutumları destekleyecek şekilde düzenlenmelidir.
Turkish teachers’ attitudes towards reading habit have an important influence on their
students in acquiring reading habit. Thus, the variables affecting the in-service and preservice Turkish teachers’ attitudes towards reading must be investigated. The purpose of this
study is to determine if pre-service Turkish teachers’ attitudes towards reading habit show
difference depending on various variables. The data were gathered from, 1st, 2nd, 3rd, and 4th
graders studying at the Department of Turkish Education in Gazi Education Faculty at
Gazi University. Likert type attitude scale was used for gathering data in this research.
Independent-Samples T-test, Scheffe Test, One Way ANOVA are used for analyzing the
data. The findings of the research assert that pre-service Turkish teachers’ attitudes towards
reading habit are influenced by gender, reading frequency, and whether they read periodicals.
In this study it is proposed that students at all grades of education must be given activities
which have positive influence on attitudes towards reading habits. And, also, the school
libraries and public libraries must be arranged to support positive attitudes through reading
habits