14. Uluslararası Akademik Araştırmalar Kongresi, Ankara, Türkiye, 14 - 15 Ekim 2024, ss.187-188
Doğanın ayrılmaz bir parçası olan çatışma, uyuşmazlık, anlaşmazlık ve geçimsizlik şeklinde tarif edilmektedir. Çatışmalar kişinin kendisiyle yaşadığı çatışmalar, kişiler arası çatışmalar, gruplar arası çatışmalar, kişi ve grup arasındaki çatışmalar ve kurumlar arası çatışmalar şeklinde sınıflandırabilmektedir. Ayrıca dikey çatışmalar, yatay çatışmalar ve komuta kurmay çatışmaları da sağlık kurumlarında sıklıkla yaşanan çatışma türleri olarak karşımıza çıkmaktadır. Sağlık kurumları birçok meslek profesyonelinin birlikte görev yaptığı alanlardır. Hastanelerde hizmet veren ve hizmet alan taraflarının insan olması, karmaşık iş süreçleri ve bağımlı yapı çatışmalar için doğal bir ortam oluşturmaktadır. Bunların yanı sıra iletişim problemleri, kişilerin davranış biçimleri, ortak kaynak kullanımı, gruplaşmalar, iş tanımlarında belirsizlikler gibi faktörler de hastanelerde yaşanan çatışmaların nedenleri olarak öne çıkmaktadır. Çatışmaların ortadan kaldırılması kesin bir çözüm yönetimi olarak görülmemelidir. Bazı çatışmaların kontrol altında tutulduğunda kurumun dinamizmini sağlayarak kurum açısından daha iyi sonuçlar oluşmasını sağlayabileceği unutulmamalıdır. Çatışmanın analiz edilmesi, uygun stratejinin belirlenerek çözüme gidilmesi süreci çatışma çözme süreci olarak tanımlanmaktadır. Çatışmaların kişisel veya kurumsal nedenlerden kaynaklanması çatışma çözümünde ele alınacak stratejiyi de etkilemektedir. Çatışmaların iyi analiz edilmesi bu noktada önem arz etmektedir. Çatışmanın ana kaynağının belirlenmesi, gizli nedenlerin varlığı, tarafların tutum ve yaklaşımları, kuruma ve kişiye yönelik en iyi sonuçları oluşturacak çözüm yollarının belirlenmesi gibi adımlar ile birlikte çatışmanın ele alınması gerekmektedir. Analiz sonucunda çözüm için en uygun strateji belirlenmelidir. Çatışma çözümünde sıklıkla kullanılan stratejiler; problem çözme, kaçınma, zorlama, uyma, uzlaşma, yumuşatma ve çatışma kaynağının değiştirilmesi olarak sıralanabilir. Tüm çatışmaları en uygun şekilde çözen en iyi strateji söz konusu değildir. Her çatışma kendine en uygun sonuç ile en iyi şekilde çözümlenebilir. Bazı çatışmaların ise çözümlenmemesi en iyi çözüm olabilmektedir. Başta yönetici olmak üzere çalışanların çatışmaya karşı doğru bakış açısı ile yaklaşması ve çözümlemeye çalışması için bu konuda bilgi sahibi olmaları çatışmaların kişi ve kurum açısından en iyi şekilde sonuçlanmasını sağlayacaktır. Bu sebeple çalışanların çatışmaya yönelik eğitimler ile desteklenmesi önerilmektedir.
Anahtar Kelimeler: Hemşirelik, Çatışma, Sağlık Kurumları, Çatışma Yönetimi
Conflict, which is an integral part of nature, is defined as dispute, disagreement and incompatibility. Conflicts can be classified as conflicts with oneself, interpersonal conflicts, intergroup conflicts, conflicts between individuals and groups, and inter-institutional conflicts. In addition, vertical conflicts, horizontal conflicts and command and staff conflicts are also common types of conflicts in health institutions. Health institutions are areas where many professionals work together. The fact that the parties providing and receiving services in hospitals are human, complex business processes and dependent structure create a natural environment for conflicts. In addition to these, factors such as communication problems, behavioral patterns of people, use of common resources, groupings, ambiguities in job descriptions stand out as the causes of conflicts in hospitals. Elimination of conflicts should not be seen as a definite solution management. It should be kept in mind that some conflicts, when kept under control, can provide better results for the organization by ensuring the dynamism of the organization. The process of analyzing the conflict, determining the appropriate strategy and finding a solution is defined as the conflict resolution process. Whether conflicts are caused by personal or organizational reasons also affects the strategy to be considered in conflict resolution. Good analysis of conflicts is important at this point. The conflict should be handled together with steps such as determining the main source of the conflict, the existence of hidden causes, the attitudes and approaches of the parties, and determining the solutions that will create the best results for the organization and the person. As a result of the analysis, the most appropriate strategy for the solution should be determined. Strategies frequently used in conflict resolution can be listed as problem solving, avoidance, coercion, compliance, compromise, accommodation, smoothing and changing the source of conflict. There is no best strategy that resolves all conflicts in the most appropriate way. Each conflict can be resolved in the best way with the most appropriate outcome. For some conflicts, not resolving them may be the best solution. In order for employees, especially managers, to approach conflict with the right perspective and try to resolve it, having knowledge about it will ensure that conflicts are resolved in the best way for the person and the organization. For this reason, it is recommended to support employees with conflict-oriented trainings.
Keywords: Nursing, Conflict, Health İnstitutions, Conflict Management