Gazi Üniversitesi Uluslararası Türk Dünyası Eğitim Bilimleri Kongresi-II, Ankara, Türkiye, 16 - 18 Kasım 2022, ss.235-252
Bu çalışmanın amacı, Yükseköğretim
Kurumları Sınavı temelinde 2019-2021 yılları arasında kimya eğitimi
programlarına yerleşen öğrenciler ile matematik, fen bilgisi, fizik ve biyoloji
eğitimi programlarına yerleşen öğrencilerin Temel Yeterlilik Testi
ve Alan Yeterlilik
testlerindeki başarılarını karşılaştırmalı olarak incelemektir. Çalışma,
nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi tekniği ile Yükseköğretim
Program Atlası veri tabanından edinilen veriler ile gerçekleştirilmiştir.
Çalışmada Temel Yeterlilik Testi ve Alan Yeterlilik testlerinin ham puanlarının
dağılımı değişim katsayısı ile ham puan ortalamaları arasındaki farklılık tek
yönlü varyans analizi ile incelenmiştir. Çalışmanın sonuçlarına göre ham
puanlarının dağılımı açısından sistematik ve belirgin bir ayrışmanın olmadığı
saptanmıştır. Temel Yeterlilik Testi ham puanların dağılımında, bazı
programlarda farklı Yükseköğretim Kurumları Sınavı dönemlerinde Türkçe, sosyal
ve matematik testlerinde homojenlik saptanmıştır. Alan Yeterlilik testlerinin
tüm dönemlerinde ise ham puanların dağılımı heterojen bulunmuştur. Çalışmanın
sonuçları bir bütün olarak değerlendirildiğinde matematik eğitimi programına
yerleşen öğrencilerin dışındaki öğrencilerin ortaöğretim akademik bilgilerinin
artırılmasına yönelik çalışmaların yapılması gerektiği söylenebilir.
This
study aimed to comparatively examine the achievement scores of Chemistry
students and Mathematics, Science, Physics, and Biology students in Basic
Proficiency and Field Proficiency tests
of the Higher Education Institutions Examination between 2019-2021. The study
employed document analysis, one of the qualitative research methods, and
obtained the data through Higher Education Program Atlas database. Variation
coefficients were used to examine the distribution of the raw scores in Basic
Proficiency Test and Field Proficiency Test, and one-way analysis of
variance for the difference between the
mean raw scores. The findings revealed no systematic and significant
differences in the distribution of raw scores yet suggested homogeneity in
Turkish, social, and mathematics tests across Basic Proficiency Test raw scores
in different Higher Education Institutions Examination periods in some
programs. The raw scores were found to be heterogeneous across all Field
Proficiency Test periods. The overall
evaluation of the results pointed out the need for further efforts to increase
the academic knowledge of secondary education of students other than that of
mathematics students.