Kimya Eğitimi Programlarına Yerleşen Öğrencilerin Başarılarının Matematik, Fen Bilgisi, Fizik ve Biyoloji Eğitimi Programlarına Yerleşen Öğrencilerin Başarıları ile Karşılaştırılması


Yüksel M.

Gazi Üniversitesi Uluslararası Türk Dünyası Eğitim Bilimleri Kongresi-II, Ankara, Türkiye, 16 - 18 Kasım 2022, ss.235-252

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.235-252
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışmanın amacı, Yükseköğretim Kurumları Sınavı temelinde 2019-2021 yılları arasında kimya eğitimi programlarına yerleşen öğrenciler ile matematik, fen bilgisi, fizik ve biyoloji eğitimi programlarına yerleşen öğrencilerin Temel Yeterlilik Testi ve Alan Yeterlilik testlerindeki başarılarını karşılaştırmalı olarak incelemektir. Çalışma, nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi tekniği ile Yükseköğretim Program Atlası veri tabanından edinilen veriler ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmada Temel Yeterlilik Testi ve Alan Yeterlilik testlerinin ham puanlarının dağılımı değişim katsayısı ile ham puan ortalamaları arasındaki farklılık tek yönlü varyans analizi ile incelenmiştir. Çalışmanın sonuçlarına göre ham puanlarının dağılımı açısından sistematik ve belirgin bir ayrışmanın olmadığı saptanmıştır. Temel Yeterlilik Testi ham puanların dağılımında, bazı programlarda farklı Yükseköğretim Kurumları Sınavı dönemlerinde Türkçe, sosyal ve matematik testlerinde homojenlik saptanmıştır. Alan Yeterlilik testlerinin tüm dönemlerinde ise ham puanların dağılımı heterojen bulunmuştur. Çalışmanın sonuçları bir bütün olarak değerlendirildiğinde matematik eğitimi programına yerleşen öğrencilerin dışındaki öğrencilerin ortaöğretim akademik bilgilerinin artırılmasına yönelik çalışmaların yapılması gerektiği söylenebilir. 

This study aimed to comparatively examine the achievement scores of Chemistry students and Mathematics, Science, Physics, and Biology students in Basic Proficiency and Field Proficiency  tests of the Higher Education Institutions Examination between 2019-2021. The study employed document analysis, one of the qualitative research methods, and obtained the data through Higher Education Program Atlas database. Variation coefficients were used to examine the distribution of the raw scores in Basic Proficiency Test and Field Proficiency Test, and one-way analysis of variance  for the difference between the mean raw scores. The findings revealed no systematic and significant differences in the distribution of raw scores yet suggested homogeneity in Turkish, social, and mathematics tests across Basic Proficiency Test raw scores in different Higher Education Institutions Examination periods in some programs. The raw scores were found to be heterogeneous across all Field Proficiency Test periods.  The overall evaluation of the results pointed out the need for further efforts to increase the academic knowledge of secondary education of students other than that of mathematics students.