Görme engelli bireylerin merkezi sınav düzenlemelerine ilişkin görüşleri


Doğuş M., Aslan C., Çakmak S.

Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, cilt.7, sa.1, ss.219-247, 2020 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 7 Sayı: 1
  • Basım Tarihi: 2020
  • Dergi Adı: Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Other Indexes
  • Sayfa Sayıları: ss.219-247
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu araştırmanın amacı, görme engelli bireylerin merkezi sınav düzenlemelerine ilişkin görüşlerinin belirlenmesidir. Araştırmada betimsel model kullanılmıştır. Katılımcılar 74 görme engelli bireyden oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak Görme Engelliler için Sınav Erişilebilirlik Anketi (GESEA) kullanılmıştır. Veriler betimsel olarak analiz edilmiştir. Diğer sınav düzenlemeleri sorusuna verilen yanıtlar ise içerik analizi ile çözümlenmiştir. Bulgulara göre, görme engelli bireyler sınav kılavuzuna erişmede zorluklar yaşamakta iken kılavuzun sınav hakkında yeterli bilgi sağladığı görüşündedirler. Görme engelli bireylerin 43'ü verilen ek sürenin yetersiz olduğunu; 66'sı dinlenme arası verilmesini istediğini belirtmiştir. Görme engelli bireylerin tamamı teknolojik araç-gereçler ile sınava girmek istediklerini ifade etmiştir. Bunun yanında görme engelli bireylerin %75,7'si Braille daktilo, %54,1'i ise Braille tablet ile sınava girmek istediğini belirtmiştir. Görme engelli bireylerin yarıdan fazlası sınavın sessiz bir ortamda uygulandığını (%68,9) ve sınavın yankı yapmayan bir ortamda yapılmasını istediğini (%71,6) beyan etmiştir. Son olarak, elde edilen bulgular ilgili alanyazın çerçevesinde tartışılmış ve önerilerde bulunulmuştur.

Bu araştırmanın amacı, görme engelli bireylerin merkezi sınav düzenlemelerine ilişkin görüşlerinin belirlenmesidir. Araştırmada betimsel model kullanılmıştır. Katılımcılar 74 görme engelli bireyden oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak Görme Engelliler için Sınav Erişilebilirlik Anketi (GESEA) kullanılmıştır. Veriler betimsel olarak analiz edilmiştir. Diğer sınav düzenlemeleri sorusuna verilen yanıtlar ise içerik analizi ile çözümlenmiştir. Bulgulara göre, görme engelli bireyler sınav kılavuzuna erişmede zorluklar yaşamakta iken kılavuzun sınav hakkında yeterli bilgi sağladığı görüşündedirler. Görme engelli bireylerin 43'ü verilen ek sürenin yetersiz olduğunu; 66'sı dinlenme arası verilmesini istediğini belirtmiştir. Görme engelli bireylerin tamamı teknolojik araç-gereçler ile sınava girmek istediklerini ifade etmiştir. Bunun yanında görme engelli bireylerin %75,7'si Braille daktilo, %54,1'i ise Braille tablet ile sınava girmek istediğini belirtmiştir. Görme engelli bireylerin yarıdan fazlası sınavın sessiz bir ortamda uygulandığını (%68,9) ve sınavın yankı yapmayan bir ortamda yapılmasını istediğini (%71,6) beyan etmiştir. Son olarak, elde edilen bulgular ilgili alanyazın çerçevesinde tartışılmış ve önerilerde bulunulmuştur.