JOURNAL OF POLYTECHNIC-POLITEKNIK DERGISI, cilt.27, sa.1, ss.407-417, 2024 (ESCI)
Bilgisayar ortamında sanal kalabalıklar oluşturmak ve bunların davranışlarını taklit etmek için kullanılan kalabalık benzetimleri,
sanal bir sahnenin arka planında bir kalabalık ambiyansı oluşturmak için de kullanılabilmektedir. Arka planda bir kalabalık
ambiyansı oluşturmak için de olsa bireylerin tek başlarına hareket etmeleri yerine gruplar halinde bulunması bu ambiyansı
destekleyecek önemli bir unsurdur. Bu çalışmada, görülme sıklıkları gerçek insan kalabalıklarından derlenen 1-5 kişilik küçük
gruplar halinde, gruptaki birey sayısına göre gerçek hayattakine benzer bir formasyonda yürüyerek birlikte hareket eden gerçek
zamanlı sanal insan kalabalıklarının yönlendirmesiz bir benzetim modeli önerilmektedir. Bu yeni yöntemde her bir birey için ayrı
ayrı çarpışmasız ve doğrusal gezingeler oluşturmak yerine her bir grup için ortak bir gezinge oluşturularak grup içerisindeki tüm
bireylerin belirlenen formasyonda buna göre hareket etmeleri sağlanmaktadır. Önerilen yöntem, farklı birey sayılarına sahip gruplar
oluşturmayı, her büyüklükteki grup sayısının kalabalık içinde görülme sıklığına göre ayarlanmasını ve grup içindeki bireylerin
formasyonlarının grup büyüklüğüne göre belirlenebilmesini sağlayacak yeniliklere sahiptir.
Crowd simulations, which are used to create virtual crowds in the computer environment and imitate their behavior, can also be
used to create a crowd ambience in the background of a virtual scene. Even if is it to create a crowd ambiance in the background,
the presence of individuals in groups rather than acting alone is an important element that will support this ambiance. In this study,
a steering-free simulation model of real-time virtual human crowds that move together in small groups of 1-5 people, whose
frequency of occurrence is compiled from real human crowds, in a formation according to the number of individuals in the group
similar to real life, is proposed. In this new method, instead of creating separate collision-free and linear trajectories for each
individual, a common trajectory is created for each group and all individuals in the group are ensured to move accordingly in the
determined formation. The proposed method has innovations that enable creating groups with different numbers of individuals,
adjusting the number of groups of each size according to the frequency of occurrence in the crowd, and determining the formation
of individuals within the group according to the group size.