5th International Conference On Curriculum And Instruction, Muğla, Türkiye, 26 - 28 Ekim 2017, ss.163-164
Öğretmen adaylarının mesleği benimsemeleri hizmet öncesi öğretmen eğitimi programlarında kuramla
uygulama arasında bağlantı kurmalarına bağlıdır. Öğretmen adaylarının kuram-uygulama bağlantısı kurma
becerilerinin gelişmesinde etkili yollardan biri mikro öğretimdir. Mikro öğretim öğretmen adaylarına öğretimi
planlama, uygulama ve değerlendirme gibi becerileri kazandırmanın yanı sıra sınıf yönetimi, stresle baş etme,
kaygı düzeyini kontrol altına alma, eleştiri alma ve eleştiri yapma gibi becerileri de kazandırmaktadır. Mikro
öğretim uygulamalarının birçok boyutu üzerinde çalışmalar yapılmakta ancak geribildirim konusundaki
çalışmaların oldukça sınırlı olduğu görülmektedir. Bu çalışmada, İngilizce öğretmen adaylarının mikro öğretim
uygulamasında kendilerinin ve arkadaşlarının eleştirileri ile ilgili görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu
amaç çerçevesinde aşağıdaki sorulara yanıt aranmıştır: 1.Öğretmen adayları mikro öğretim uygulamalarına
ilişkin kendi eleştirilerini nasıl değerlendirmektedir? 2.Öğretmen adayları mikro öğretim uygulamalarına yönelik
gözlemci arkadaşlarının eleştirilerini nasıl değerlendirmektedir? Çalışmanın verileri İngilizce öğretmenliği
bölümü üçüncü sınıf öğretmen adaylarından (29) yarı-yapılandırılmış görüşme tekniğiyle toplanmıştır.
Katılımcılar ölçüt örnekleme (ölçüt: mikro öğretim uygulamalarını bölüm derslerinde yapmış olma) yöntemiyle
belirlenmiştir. Görüşmeler araştırmacılar tarafından, yarı-yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak yüz yüze
yapılmıştır. Ortalama 15 dakika süren görüşmeler ses kayıt cihazına kaydedilmiştir. Veriler içerik analizi tekniği
kullanılarak çözümlenmiştir. Çalışmada geçerlik önlemi olarak veri kaynağı çeşitlendirilmiş; güvenirlik önlemi
olarak kodlayıcı güvenirliği hesaplanmıştır. Araştırma sorularına ilişkin bulgular 9 tema halinde sunulmuştur.
Temalara giren bulgular tablo 1, 2, 3 ve 6 da olumlu ve olumsuz kodlar olarak gruplandırılmıştır. Çalışmada
öğretmen adaylarının mikro öğretim uygulama videolarını izledikten sonra genellikle kendilerini “heyecandan
oldu” (f=11), “tekrarlarla iyiye gidiyor” (f=10) gibi ifadelerle eleştirdikleri, olumsuz ifade olarak ise daha çok “hatalı
yönlerini sorguladıkları” (f=17) belirlenmiştir. Öğretmen adayları arkadaşları tarafından eleştirildiğinde “eleştiri
alma becerilerinin geliştiğini” (f=13), bu eleştirilerin sonucunda “hatalarını tekrarlamamaya çabaladıklarını”
(f=16), arkadaşlarını eleştirirken “yapıcı olmaya çalıştıklarını” (f=17) “eleştiri alma ve yapma becerilerinin
geliştiğini” (f=14) söylemişlerdir. Ayrıca öğretmen adaylarının çoğunluğu meslek yaşamlarında “eleştirmeyi de
eleştirilmeyi de sürdüreceklerini” (f=16) belirtmişlerdir. Mikro öğretim sonrasında öğretmen adaylarının kendi
kendilerini eleştirmeleri, danışman öğretmenleri ve arkadaşları tarafından eleştiri almaları adayların güçlü ve
zayıf yanlarının ortaya konması açısından yol gösterici nitelikte olduğunu göstermektedir. Çalışmanın en önemli
sonucu öğretmen adaylarının aldıkları eleştiriler doğrultusunda eksik veya hatalı yönlerini düzeltme çabalarıdır.
Bu sonuçlar öğretmenlik mesleğinin gelişme zorunluluğu nedeniyle mikro öğretim uygulamalarında eleştiri
alma ve yapma boyutuna önem verilmesi gerektiğini göstermektedir.